I fredags när vi bilat upp betongplattan vid den vertikala WC-stammen så upptäckte vi att avloppet varit av en längre tid :( . Lördagen har bestått av att gräva bort pissdränkt jord som är full med skit.......riktigt otrevligt må jag säga.

I natt har jag inte kunnat sova för jag har grunnat på hur sjutton vi skall kunna koppla på de nya pp-rör till det befintlig betongrören som går ut till det kommunala avloppet. Det ingående röret visade sig nämligen inte gå där vi trodde. Ursprunglig tanke var att skjuta in ca 1 m pp rör genom betongröret i fasaden och täta med en "frenco-koppling" eller liknande. I sommar när vi dränerar framsidan så skulle vi då kunna koppla på pp-röret som sticker ut genom fasaden innuti betongröret.

Pga en gjuten "ram" kring rensluckan så är det nu alldeles för trångt för att kunna skjuta in ett pp-rör i betongröret. På bilden har jag försökt illustrera hur det ser ut. Till vänster är det en trapp och till höger ett litet rum där vi bilat bort golvet. Röda streck markerar befintliga rör och det gröna där vi har bilat upp för att lägga de ny rören. Grått är betongväggar.

Det jag vill åstadkomma är att kunna byta samtliga rör och att inte behålla en liten "snutt" betongrör som går genom fasaden.......hoppas på hjälp från någon kunnig här inne.
 
  • Avloppet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.