Hej
Har ett hus från 1964 där det är en järnbalk som stöttar upp ett entrétak. Balken är ingjuten i mellanbjälklaget (källare/entréplan) och går ut i rät vinkel från fasaden ca 30cm ovan mark. Balkens skick ser ok ut enligt mig (men ska behandla den för att motverka rostning).
Håller på och ska renovera fasaden och funderar på om jag inte ska kapa av balken och istället ha plintar som stöttar upp entrétaket. Balken känns som en lite udda lösning och borde också bli en rejäl köldbrygga där det borde kondenseras i vägg/bjälklag vintertid.
Vad tror ni? Rostig järnbalk ingjuten i husets mellanbjälklag med stödträ och grus runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Järnbalk som stöttar upp en byggnads entrétak och utgör en potentiell köldbrygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köldbrygga - absolut!

Plintar borde gå bra, men kanske beror det på entretakets typ/utförande.

• Gilla
RichardRR
  • Laddar…

Bästa svaret

Du måste kapa balken innanför väggen om det ska göra nån nytta, mycket extra jobb för ganska lite nytta. Det är ju inget ovanligt, typ alla balkonger hänger på balkar in i bjälklaget.

• Gilla
RichardRR
  • Laddar…
Har en stålbalk som håller uppe min joddlarbalkong sedan 1976 går in i övervåningens golv o är helt oisolerad
Har aldrig orsakat några problem golvet är inte kallt heller

• Gilla
RichardRR
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag behåller balken så länge och skulle ev problem uppstå i framtiden får jag göra lämplig åtgärd då.

mvh
Richard

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.