Hej Pro's,

Jag har för första gången försökt mig på att gjuta en bänkskiva i betong som jag tänkte ha till en köksö.
Har nu gjutit den genom att bygga ram med läkt på en formplywood och fyllt med 4 st säckar finbetong och armering i mittenlagret. Jag blandade maxat med vatten (3L vatten/25kg säck) och vispade väl (ca 15 min och lät stå och vispade sedan 5 min igen)
Direkt efter gjutning så rakade jag över översta ytan som ju blir undersidan av bänkskivan samt knackade undersidan med gummihammare i ca 30 min.

Nu när jag tog loss skivan så är det en massa hål i ytan så jag blev så jäkla besviken på det det blev så dåligt.
Vad spackar men bäst upp detta med innan jag vattenslipar och impregnerar den?

Knacka med hammare räcker inte - det upptäckte jag den "hårda vägen".
En slagborrmaskin med stålstav som man kan använda som betongvibrator är nog bättre.
Vår skiva används till ett trädgårdsbord så lite ruff yta med små "luftbublehål" gör inte så mycket.
Jag jämnade dock till ytan mha en diamantsliptrissa i vinkelslipen.
Kanske går att använda flytspackel för golv för att fylla hålen, men det lär inte bli lika tåligt som omkringliggande betong...

På jobbet åtgärdade vi porer i betong med färgad epoxi. Resultatet blev helt okey dock kommer du behöva slipa och polera ytan

S sixten88 skrev:
På jobbet åtgärdade vi porer i betong med färgad epoxi. Resultatet blev helt okey dock kommer du behöva slipa och polera ytan
Okay… vet du var man köper sådant?
Googlade ”färgad epoxy” men hittade mest en massa båtsidor.

Jag funderar på att blanda upp lite mer finbetong av massa slag som jag använde när jag gjöt skivan och försöka ”spackla” den jämnare men det kanske är en sämre idé än epoxi…

Nejnejnej..

Inte gelcoat :rolleyes:

Violina Violina skrev:
Nejnejnej..

Inte gelcoat :rolleyes:
Varför? Fäster på betongen, kan liknas vid ballast, går att slipa och är beständigt.

S sixten88 skrev:
Varför? Fäster på betongen, kan liknas vid ballast, går att slipa och är beständigt.
Därför att det inte går att "bättra på" utan måste tas bort helt om man behöver göra om.

Lösningen stavas expanderbetong. Alltså inte lösningen på din redan gjutna skiva men på nästa.

• Gilla
sixten88
  • Laddar…
S sixten88 skrev:
Dette borde helt klart funka [länk]

eller något annat färgat epoxispackel
Produkten du länkar till är inte ett epoxispackel utan en polyesterprodukt.
Polyester fäster nog ganska dåligt på betong, epoxi är ett bättre alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.