6 564 läst · 4 svar
7k läst
4 svar
Jämna ut grovgjutet golv
Har ett 1-plans hus med källare där mellan "bjälklaget" är gorvgjutet på plats sedan uppreglat med kilar på det.
Nu ska jag lägga vattenburen golvvärme och jag undrar vilken metod jag ska använda för att jämna till ytan så jag kan lägga 100mm spårade cellplastskivor istället för träreglarna.
Finns det alternativ till flytspackel?
Ytan är ca 45 kvadrat meter.
Tänkte lägga parkett på detta sedan.
Nu ska jag lägga vattenburen golvvärme och jag undrar vilken metod jag ska använda för att jämna till ytan så jag kan lägga 100mm spårade cellplastskivor istället för träreglarna.
Finns det alternativ till flytspackel?
Ytan är ca 45 kvadrat meter.
Tänkte lägga parkett på detta sedan.
Torkad golvsand? Verkar ju smidigare än att hålla på med flyspackel...
Vad är det svåra med det? Har lagt marksten ute å jämnat av är det bökigare än det?
Man kan alltså lägga cellplasten direkt på sanden?
Vad är det svåra med det? Har lagt marksten ute å jämnat av är det bökigare än det?
Man kan alltså lägga cellplasten direkt på sanden?
Kan det vara ide att jämna ut med lecakulor?
Ja, det kräver ju betydligt större precision när du ska lägga ett innergolv på det, och ja, plasten läggs ovanpå sanden.TeamPorsche skrev:
Att sandavjämna golv är en metod som håller på att dö ut med det gamla gardet. Jag har bara känt en snickare som bemästrade metoden till fullo, men det tog tid. Han gick nog i pension för femton år sedan.
Han lade ut banor av läkt på små sandhögar som han toppade med masonitebitar, och sedan drog han av ytan med en rätskiva. Det är pyssligt.
Att flytspackla är inte speciellt svårt när det ska bli en plan yta.