Förslag på hur jag ska jämna ut detta området inför nytt golv? Ska lägga på klickgolv, men dessa pinnar från det gamla parkettgolvet har lossnat pga en gammal vattenskada (ingen fukt finns där nu). Hur jämnar jag ut detta område innan jag lägger på klickgolv? Under golvet finns det sand.

Om jag spacklar, spricker det inte upp efter ett tag?
Eller finns det spackel som klarar detta?
 
  • Delvis borttaget parkettgolv med skadade träpinnar och synlig underliggande sand samt parkettbitar staplade på hög.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
att riva ut det där finns inte på kartan?
 
L
Om det golvet som syns är stump och bra , så är det perfekt att lägga ett nytt ovanpå ,
det som saknas spacklas upp , tror inte ni trampar runt utmed väggarna
så det håller
Får du för dig att riva ut det , så får du problem i den högre skolan , det är sand under som du säger
 
henke_benke skrev:
att riva ut det där finns inte på kartan?
Det var min första tanke, men som sagt sand under och enl. hantverkaren som var här så skulle det kosta en hel del, dvs riva och lägga ny golvskiva. Så i det långa loppet så känns det som mer besvär än vad det är värt.
 
L Liteavvarje skrev:
Om det golvet som syns är stump och bra , så är det perfekt att lägga ett nytt ovanpå ,
det som saknas spacklas upp , tror inte ni trampar runt utmed väggarna
så det håller
Får du för dig att riva ut det , så får du problem i den högre skolan , det är sand under som du säger
Golvet är gammal och slitet, men det är annars bra. Är det något speciellt spackel man borde använda sig av? Och borde man lägga något mellan spackel och nya golvet? Golvet ska annars inte behöva något under (inbyggt).
 
Jag hade använt vanligt golvspackel. Skulle det spricka under det nya golvet så gör väl det inget. Det ny golvet bör göra så att spacklet ligger på plats fast det sprukit.

Eller så hade jag sågar ut en bit ur en skiva med samma tjocklek som bitarna du rivit upp och lagt dit och limmat och skruvat den. Men då får det ju vara jämt där bitarna legat.
 
L
Normalt är att lägga en foam mellan golv och underlag , det tar upp små ojämnheter och dämpar lite klapper som kan bli med klickgolv av alla sorter
Tror det duger bra med träspackel , inte sandspackel det spricker lätt i tunt skikt och små rörelser . Ett vanligt träspackel är bra , kan med fördel blandas in lite sågspån för att fylla upp
och armera spacklet , cellelosaspackel är ett H-E , blir hårt som tusan och att slipa som du nog måste göra för att få jämt , blir bra tufft
Hur det sen är med höjden vid dörrar får du kolla , kan bli så att du får lyfta trösklar och kapa dörrar i underkant , det brukar vara några centimeter trä i botten på dörrar
 
L Liteavvarje skrev:
Normalt är att lägga en foam mellan golv och underlag , det tar upp små ojämnheter och dämpar lite klapper som kan bli med klickgolv av alla sorter
Tror det duger bra med träspackel , inte sandspackel det spricker lätt i tunt skikt och små rörelser . Ett vanligt träspackel är bra , kan med fördel blandas in lite sågspån för att fylla upp
och armera spacklet , cellelosaspackel är ett H-E , blir hårt som tusan och att slipa som du nog måste göra för att få jämt , blir bra tufft
Hur det sen är med höjden vid dörrar får du kolla , kan bli så att du får lyfta trösklar och kapa dörrar i underkant , det brukar vara några centimeter trä i botten på dörrar
Golvet jag köpt ska ha detta underlag inbyggt i sig, men jag får kanske lägga något just över denna bit om spacklet skulle spricka upp. Golvet under är annars stabilt och ger inte ifrån sig några ljud. Får se hur det blir vid dörren sen.

Tack för tipset :)
 
Måste ju vara enklare att jämna till kanten och bara lägga dit masonit i lämplig tjocklek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.