Hej, skulle behöva råd hur man bäst går tillväga för att få en jämn betongplatta, har idag en uteplats i vinkel, på den är det idag gjuten betong (10 cm) den är gjuten med fall på 2,5 cm på 6 m.
Nu tänkte jag bygga ett uterum på delar av plattan och skulle dels behövs höja plattan mellan 8,5 - 11 cm samt även få den ivåg, jag tänkte även försöka få i lite isolering då plattan som ligger är oisolerad, så någon typ av regelverk i tryckt virke är min tanke under ett kommande golv.
Jag hade en fundering på om man skulle gjuta på en ram längst ut som man gjuter ivåg och sen reglar innanför och golvskivor ovanpå ram och reglar, har ni några idéer?
Nu tänkte jag bygga ett uterum på delar av plattan och skulle dels behövs höja plattan mellan 8,5 - 11 cm samt även få den ivåg, jag tänkte även försöka få i lite isolering då plattan som ligger är oisolerad, så någon typ av regelverk i tryckt virke är min tanke under ett kommande golv.
Jag hade en fundering på om man skulle gjuta på en ram längst ut som man gjuter ivåg och sen reglar innanför och golvskivor ovanpå ram och reglar, har ni några idéer?
Först bygg väggarna på uterummet. Sen isolerar du golvet och då kan man lägga en ram som du säger runt om, 10 mm cellplast fungerar fint. Täta större springor i cellplasten med fogskum eller silicon så inte golvmassan rinner igenom.
Tycker du ska använda falsad cellplast eller lägga i 2 lager med förskjuten skarv.greger66 skrev:
Mät upp & markera ytan du vill "bygga in", väg sedan av den ytan med vattenpass/laser så vet du vilka höjder du kommer att få i ytterkant.
Är höjderna rimliga så gör som huggan föreslog, bygg väggar & avjämna sedan golvet.
Vill du få hyffsad isolerande effekt, så kommer du behöva höja golvet ca 13 cm inkl cellplast.
Klicka här för att svara