Hej!

Vi tänkte installera ett inbrotts-/brand-larm i villan, och undrar nu dels om det finns någon "oberoende" utvärdering/test av de större märkena på larm här i Sverige? Det verkar ju finnas en uppsjö av olika märken när man söker på "larm" på Google, allt ifrån "no name" till de av SSF godkända som Honeywell, Bosch, Siemens SPC och DSC, m fl.

Men VILKEN av de "godkända" ska man välja, med tanke på pris/prestanda, service, reservdelar och tillbehör?

Är det "enkelt" att installera själv? Eller måste man vara kärnfysiker? Finns det någon bra "gör-det-själv-bok/kurs"?

Många frågor...
 
Att installera hårdvaran är enkelt att göra själv, det är bara mer eller mindre jobb beroende på hur mycket tråd som ska dras. Att programmera ett DSC-larm är inte helt trivialt. Det är nog nödvändigt att vara rätt tekniskt lagd. Om man är den som folk frågar ifall man kan hjälpa dem med deras dator så ligger man nog på rätt nivå. Man behöver inte vara kärnfysiker.
 
Tack! Det låter som om man, med lite trial and error skulle kunna få till det. Du nämner just ett DSC-larm, är det för att detta är "bäst", marknadsledande, enklast att installera? Någon jag talade med nämnde att jag borde köpa en centralenhet som klarar av att skicka larm över ip, samt att det är bra om centralenheten även kan köra över gprs(?). Har Ni någon åsikt?
 
Tack Niklas!
Jo, det är väldigt lika mina funderingar, dock med skillnaden att jag kanske är benägen att betala något mer för mitt larm. Men jag har fortfarande svårt att riktigt förstå skillnaden mellan de olika märken av "kvalitetslarm" som säljs på den svenska marknaden. Bosch vs. Siemens SPC vs. Honeywell vs. Teletec/DSC, etc... Har Du hittat någon järmförelsesajt, eller någon som har den där "totala" marknadsöversikten och kan svara opartiskt?

När man läser de olika trådarna här på Byggahus, så förespråkar ju vissa DSC, andra Bosch och ytterligare någon rekommenderar Siemens SPC som det bästa alternativet. Så min fråga kvarstår, VAD är egentligen den stora skillnaden mellan de största kvalitetsmärkena på larmsidan?

Det verkar också som att det finns en viss poäng att satsa på en centralenhet som har ip. Om jag fattat det hela rätt så möjliggör detta att man kan koppla upp sitt larm mot en larmcentral som då kan övervaka larmanläggningen mer eller mindre i realtid??? Har Du några funderingar i den riktningen, dvs ip-baserat?

Har också sett någonstans att man kan komplettera med GSM/GPRS, men fattar inte riktigt vad vitsen är? Är det kanske för att ha ett slags larmkanal om någon klipper tele-linan in till huset? Fast då borde väl larmcentralen få ett larm om detta om man kör ip? Eller? Och vad händer om det kommer en sofistikerad Bosse Bus med en jammer? Kan inte jammern då störa ut GSM/GPRS-enheten?
 
Redigerat:
BORNER skrev:
Har också sett någonstans att man kan komplettera med GSM/GPRS, men fattar inte riktigt vad vitsen är? Är det kanske för att ha ett slags larmkanal om någon klipper tele-linan in till huset? Fast då borde väl larmcentralen få ett larm om detta om man kör ip? Eller? Och vad händer om det kommer en sofistikerad Bosse Bus med en jammer? Kan inte jammern då störa ut GSM/GPRS-enheten?
Det finns mig veterligen tre sätt att larma:
1) Fast telefonlinje
2) Mobiltelefoni (GSM/GPRS)
3) IP (internet)

Alla har sina svagheter.

1) Den fasta telefonlinjen är enligt mig bäst, eftersom den är så svår att bryta (om man inte har luftledning). Tyvärr har ju inte nya hus alltid koppartråd.
2) Det finns (som jag förstått det, olaglig men hyfsat billig) störutrustning för GSM.
3) IP är beroende av ström och fungerar inte om router/fiberomvandlare blir strömlös. Moderna hus har nästan alltid JFB vilket är hyfsat lätt att få att lösa ut. Många hus har utomhusuttag kopplat över hus-JFB.

Är man orolig för inbrott tycker jag man ska satsa på en kombination av två av de ovanstående systemen. Vill man larma via IP tycker jag att man skall koppla all nödvändig larmutrustning till UPS.
 
Stort tack, Nyfiken!

Det där med UPS var en bra idé!

Du skriver att det är ganska enkelt, men olagligt, att störa ut GSM. Ursäkta en okunnig, men är det lika enkelt att störa ut GPRS? Eller skickas paketen om på något sätt om man kör via GPRS och någon försöker störa ut modemet? Eller kan man göra på samma sätt som jag sett i någon tråd vad gäller ip-larm, dvs att larmcentralen kan få in ett larm om själva GPRS-uppkopplingen avbryts?
 
GPRS är datatrafik över GSM-nätet.

Normalt har man ingen stadig uppkoppling, och för att ditt system med tappad uppkoppling ska fungera så krävs det ju att en larmcentral kontinuerligt övervakar din uppkoppling. Din egen central kan ju inte larma, den är redan utslagen.
 
Har endast erfarenhet av dsc-larmen och har installerar dem i många år.
Dsc larmen kom ut på marknaden någongång 95-97 (vet inte exakt) och de ser i princip likadana ut idag. Mindre förbättringar och uppdateringar men installations- och programmeringsmässigt har de sett likadant ut i 15år och den kommer att hålla minst 15år framöver också. Vilken elektronikprodukt håller så länge? Möjligtvis något från Bang Olufsen. Det går helt enkelt inte att göra ett mer komplett inbrottslarm.
Finns också en hel uppsjö med tillbehör, jag provade deras senaste knappsats med en tft touch-skärm. -Väldigt trevlig.

Det som är sämst med DSC larmen är helt klart uppringaren till privattelefon som inte utvecklats ett dugg. På deras trådlösa Alexor larm har de försökt få till en lite trevligare uppringare med robofon. Men den känns fortfarande verkligen inte upp to date. I alla fall inte om man jämför med larmen från Risco som Teletec också säljer.
Priset på de trådlösa larmen och larmgivarna är också något dyrare än konkurrenterna, men man får anta att det beror på högre kvalité.

Vad gäller GSM uppringare så välj en SPSC märkt. Den är i alla fall testad med godkända resultat mot störutrustnig.
Kör med fast lina och funktionen GSM som backup. Det kommer man jäkligt långt med.
Om mästertjuven Thomas Crown kommer och ska sno dina kalsonger så kan du ändå inte stoppa honom.
 
Stort tack för det Spinout! Låter onekligen som DSC kan vara något att fundera över. Vad ligger en centralenhet på idag? Är det några andra alternativ som jag bör titta på också? Bosch, Siemens, Honeywell, etc?
 
De är ganska dyra i sverige men billiga på andra sidan stora pölen.

Se tex alarmsystemstore för jämförpriser
 
En Alexor skulle passa dig tror jag, så slipper du tänka på kablar och balansering!
Du kan Välja om du vill ja in larm via sms eller att den ringer upp dig!
En firma bör ta mellan 10 och 15 (beror på hur många detektorer du ska ha) inklusive installation.

Men jag skulle fördra en DSC Power 1616, med gsm modul så kan du ha 16 detektorer!
Fast tele som ringer upp dig!
om den ligger nere så ringer GSM upp dig
Och om den ligger nere pga manipulation ,så vill den jäveln verkligen in !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.