3 698 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
Jämförelse Isodrän/Podrän och Jackon Superdrän
Hej!
Är det någon som på allvar har jämfört alla olika tillverkare av dränerings skivor eller finns det kanske någon myndighet eller tidning som gjort något test?
Jag jämförde Isodrän och Jackon superdrän och Värmekonduktiviteten är på 0.042 på Isodrän och 0,033 på Superdrän. Hur mycket bättre det är är jag osäker på och det får gärna någon förklara.
Kapillär stig höjd är upp till 15mm på båda skivtillverkarna.
Vattengenomsläppligheten skilljer en hel del! Isodrän släpper igenom 2100l/min/kvm och Superdrän endast 600l/min/kvm.
Stor skillnad där men känns som att 600l/min är mer än nog?
Tryckhållfastheten är bättre på Superdrän också.
Priset är en fördel för superdrän också!
Isodrän / Podrän är limade med bitumen/latexemulsion medans Jackon Superdrän verkar vara uppbyggd som en vanlig cellplastskiva ?
Har jag missat något?
Hur ser ni på saken ?
Tacksam för hjälp och råd på vägen mot en varm och fuktskyddad källare.
Är det någon som på allvar har jämfört alla olika tillverkare av dränerings skivor eller finns det kanske någon myndighet eller tidning som gjort något test?
Jag jämförde Isodrän och Jackon superdrän och Värmekonduktiviteten är på 0.042 på Isodrän och 0,033 på Superdrän. Hur mycket bättre det är är jag osäker på och det får gärna någon förklara.
Kapillär stig höjd är upp till 15mm på båda skivtillverkarna.
Vattengenomsläppligheten skilljer en hel del! Isodrän släpper igenom 2100l/min/kvm och Superdrän endast 600l/min/kvm.
Stor skillnad där men känns som att 600l/min är mer än nog?
Tryckhållfastheten är bättre på Superdrän också.
Priset är en fördel för superdrän också!
Isodrän / Podrän är limade med bitumen/latexemulsion medans Jackon Superdrän verkar vara uppbyggd som en vanlig cellplastskiva ?
Har jag missat något?
Hur ser ni på saken ?
Tacksam för hjälp och råd på vägen mot en varm och fuktskyddad källare.
Bara en parentes, isoleringsegenskaperna är väl olika beroende på vilken densitet skivorna har? Jag tror ISODRÄN-skivan finns i 6 olika kvalitéer och i 2 olika tjocklekar (65mm och 100mm).
Edit. se här http://www.isodran.se/index.php/tekniska-fakta/tekniska-fakta
Edit. se här http://www.isodran.se/index.php/tekniska-fakta/tekniska-fakta
Liknande trådar
-
Vad har ni betalat i jämförelsepris per kWh för eran solanläggning?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Mineritskiva utanpå isodrän?
Grund & Markarbeten -
Behöver min källarvägg slammas? Isodrän
Grund & Markarbeten -
Köper podrän/isodrän eller optidrain
Köpes, Hyres & Bytes -
Podrän/isodrän fråga
Grund & Markarbeten