optimum rolri skrev:
Ernst har lämnat SVT till förmån för TV4
Ja det i sig är väl ett gott argument för att stanna hos Sveriges Television. :rofl:

Men skämt åsido håller jag med att fyran spelar någorlunda i samma liga som SVT, om det nu var så du menade. För övrigt ser jag inga allsidiga kanaler som kan konkurrera med dessa tre "giganter" om man tittar på helheten i vad de kan erbjuda.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum rolri skrev:
Ernst har lämnat SVT till förmån för TV4
Rickard Olsson, Lars Adaktusson
osv.

Det finns ett antal till som gjort samma.
Men visst folk byter jobb.
De kan ju få löner på TV4 som SVT vägrar matcha. Vill du att teveavgiften ska gå till att betala skyhöga löner till vissa populära anställda?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Det enda program som jag ser på TV4 är "Bytt är bytt".
 
BirgitS
optimum rolri skrev:
Dock svårt att hitta någon som byter ned sig och flyttar till SVT.
Här har du en av 4:ans utrikeskorrespondenter som byter till SVT för att få nya arbetsuppgifter: https://www.svd.se/tv4-och-svt-byter-utrikeskorrespondenter
Man hör nog väldigt sällan talas om de anställda som byter jobb utan det är ju mest om det är välkända personer, inte hör man något när en fotograf eller ljudtekniker byter arbetsplats.
 
Mikael_L
Leif GW fick väl antagligen bra över 5 mille om året för "veckans brott", troligen fick han 10 mille eller kanske t.o.m ännu mer. Men nu har han gått över till 4'an.
Camilla Kvartoft har enligt en uppgift i någon tidning en lön på ca 1 mille om året, och skulle blivit erbjuden det dubbla av TV4, enligt samma artikel.

Det låter som ganska vansinniga pengar. Men "veckans brott" har nog haft bortåt en miljon tittare vid varje program, så det blir faktiskt ändå bara en 5-15 spänn per tittare för ett helt år med "Veckans brott".
Jag tror man räknar lite så.
Det blir säkert lite av samma slags ekvation vare sig man ska köpa in fotbollsVM en säsong, eller visa "sagan om ringen trilogin".
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Du vet inte speciellt mycket om royalties, kostnad för utrustning för att sända ut i etern, osv va? Det är liksom där kostnaderna ligger.
Naturligtvis är inte kostnaden inköpet av filmrättigheterna, utan, som du skriver, sändningen som sådan. Så återigen, att staten tar mina pengar för att sända ut ett antal mediaströmmar som jag inte bett om – nej tack.

Det kan, likt jag gjorde, exemplifieras med filmen Jag är nyfiken (gul), vilken som av en händelse är svårt vänsterlutande, eller en uppsjö med andra program som också är fritt tillgängliga på andra vis. Eller bara med att det är gravt olämpligt med statsmedier i ett fritt samhälle. Oavsett vilket missförstod du poängen.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Naturligtvis är inte kostnaden inköpet av filmrättigheterna, utan, som du skriver, sändningen som sådan. Så återigen, att staten tar mina pengar för att sända ut ett antal mediaströmmar som jag inte bett om – nej tack.

Det kan, likt jag gjorde, exemplifieras med filmen Jag är nyfiken (gul), vilken som av en händelse är svårt vänsterlutande, eller en uppsjö med andra program som också är fritt tillgängliga på andra vis. Eller bara med att det är gravt olämpligt med statsmedier i ett fritt samhälle. Oavsett vilket missförstod du poängen.
Rättighetskostnaderna är absolut inte att vifta bort, men visst kostar master, förstärkare, osv mer vid inköp, men utslaget per timme...nej.

Det är absolut nädvändigt med statmedier OCH privatägda medier i ett fritt samhälle. Att vara i klorna enkom på staten är absolut ingen höjdare, men det är precis lika illa att vara i klorna på "marknaden". Med den insikten följer också att det kommer att visas material som jag inte tycker är bra eller nödvändigt, men som faktiskt är det. Precis som med en massa andra saker i samhället som "jag" inte har nytta av men som måste finnas där för att vi skall ha ett fungerande samhälle.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
optimum
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Rättighetskostnaderna är absolut inte att vifta bort, men visst kostar master, förstärkare, osv mer vid inköp, men utslaget per timme...nej.

Det är absolut nädvändigt med statmedier OCH privatägda medier i ett fritt samhälle. Att vara i klorna enkom på staten är absolut ingen höjdare, men det är precis lika illa att vara i klorna på "marknaden". Med den insikten följer också att det kommer att visas material som jag inte tycker är bra eller nödvändigt, men som faktiskt är det. Precis som med en massa andra saker i samhället som "jag" inte har nytta av men som måste finnas där för att vi skall ha ett fungerande samhälle.
Ropen skalla, TV till alla.

Men varför i hela friden ska vi betala ännu mera i skatt för det självklara?
Troligen betalar även du massor med skatt och vi ska nöja oss med det lilla lilla ynkliga TV programmen som inte år kosta så mycket.
 
Finns det några studier gjorda på hur innehållet på/i våra statsägda medier har varierat beroende på styret i Sverige? Dvs finns det något säkerställt stöd för att det på så sätt skulle varit vinklat åt ena eller andra hållet genom tiderna?
Och då menar jag alltså inte studier som visar på hur folk som jobbar med inslagen röstar, utan på det som faktiskt sänds.
Fråga mig dock inte hur en sådan studie skulle vara utformad eller utförd.

Eller är det mer av en känsla som folk har, helt enkelt för att vi som människor har tendenser att minnas katastrofer bättre, lägga motgångar och meningsskiljaktigheter på minnet lättare osv.?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum rolri skrev:
Ropen skalla, TV till alla.

Men varför i hela friden ska vi betala ännu mera i skatt för det självklara?
Troligen betalar även du massor med skatt och vi ska nöja oss med det lilla lilla ynkliga TV programmen som inte år kosta så mycket.
DÄR har du en sak som jag instämmer i. Jag anser absolut att vi lägger pengar på flera fel saker, men det är en annan diskussion.
 
R
Är det en känsla man får av att läsa aftonbladet att den tidningen är vänstervriden. Är den någon som tror att Belinda Olsson, Hanns Stjärne, Jan Helin röstar borgerligt.
 
R
Lägg ner PS eftersom den är fördummande, vilket bevisas i trådar som den här.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
Är det där skon klämmer?

Skulle ni som är kritiska till SVT vara jättenöjda ifall SVT var högervridet?
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det där skon klämmer?

Skulle ni som är kritiska till SVT vara jättenöjda ifall SVT var högervridet?
Tala om för mig varför vänstern skall ha stöd av skattesubventionerad PS.
 
Mikael_L
R RapidSledge skrev:
Tala om för mig varför vänstern skall ha stöd av skattesubventionerad PS.
Det ska dom inte ha.

Och det har dom lyckligtvis inte heller.


Men du hade inget svar på min fråga? Eller blev det bara jobbigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.