A
Hur mäter man antalet tittare? Jag tror siffrorna är påhitt.
 
Mikael_L
Erik_Hansson skrev:
Jag tror siffrorna är påhitt.
För att siffrorna inte tilltalar dig?

Skulle du trott på dom ifall de mer gick i dina åsikter?
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Varför skulle ett företag med följande ägarstruktur:
24 % TV4
24 % NENT group (bl.a. TV3)
24 % Discovery Network (bl.a. Kanal 5)
24 % SVT
vilja överdriva siffrorna för vissa SVT-program?
Det skulle ju vara till stor nackdel för majoriteten av dess ägare.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att siffrorna inte tilltalar dig?

Skulle du trott på dom ifall de mer gick i dina åsikter?
Nej.men för många år sen räknade jag ihop siffrorna för hur många som tittat på olika program och kom fram till att det tydligen var fler tittare än befolkning i Sverige vid samma tidpunkt.

Såklart vill de grossa siffrorna eftersom det är på dessa programmen mäts. Det är ju helt enkelt ekonomiska siffror...

Men åter igen. Känner du någon som har en mätare hemma?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Erik_Hansson skrev:
Nej.men för många år sen räknade jag ihop siffrorna för hötte många som tittat på olika program och kom fram till att det tydligen var fler tittare än befolkning i Sverige vid samma tidpunkt.

såklart vill de grossa siffrorna eftersom det är på dessa programmen mäts. Det är ju helt enkelt ekonomiska siffror...

Men åter igen. Känner du någon som har en mätare hemma?
Det är väl inte ovanligt att folk byter mellan kanaler under programmen och därmed kan se mer än 10 minuter av två entimmesprogram som visas samtidigt.

Eftersom annonsmarknaden också är ägare av MMS så är de intresserade av verkliga siffror och inte uppblåsta eftersom de vill betala för sann exponering.

Men en panel om tretusen hushåll så är det rätt osannolikt att man känner någon av dem. De tretusen hushållen är förstås utvalda på ett statistiskt säkerställt sätt för att vara representativa för hushållen i Sverige.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Mikael_L
Erik_Hansson skrev:
Hur mäter man antalet tittare?
Jag vet inte riktigt säkert hur man mäter, jag har fått för mig att det görs på samma vis som för partisympatier, dvs ett undersökningsföretag ringer väl runt till ett någorlunda statiskt slumpvalt urval av hushåll och frågar.

Men någon 100% sanning får man ju naturligtvis inte iom att man inte frågar varenda en.

Jag kan också bli förvånad lite då och då. Om jag får veta att 3 miljoner kollat mello-finalen blir jag kanske inte misstänksam, den har ju blivit någon slags hypad folkfest, alla bunkrar chips och sitter och glor hela kvällen.
Men när jag hör hur många som kollar bingolotto eller något annat som sägs ha jättestora tittarsiffror undrar jag ju lite, jag har inga bekanta som erkänner att de kollar bingolotto ...


Jag tror att TV-bolagen tar siffrorna på stort allvar, det rör ju deras kärnverksamhet, deras inkomster och hur de klarar sig i konkurrensen.
 
tveksamt tveksamt skrev:
SVT [har] 6 program på tio i topp just nu, bland annat två av de fyra program du tog med. Alla hästar hemma med knappt 900000 tittare och springfloden med drygt 800000. Så det finns bevisligen många som gillar det.
Som motståndare till statsmedia stör sånt här mig faktiskt extra mycket. Sluta tvångsavkräva mig pengar för sånt folk kan köpa/få sig till livs ändå!
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Nej.men för många år sen räknade jag ihop siffrorna för hur många som tittat på olika program och kom fram till att det tydligen var fler tittare än befolkning i Sverige vid samma tidpunkt.

Såklart vill de grossa siffrorna eftersom det är på dessa programmen mäts. Det är ju helt enkelt ekonomiska siffror...

Men åter igen. Känner du någon som har en mätare hemma?
Visste du inte att du har spionprogramvara i din smarta tv ;)
 
optimum
Missa för guds skulle inte Björn Ranelid nu kl 20:00

Man sitter vid ett skrivbord med laptop i ett hemmakontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag garanterar att den skiten kommer jag inte se.
 
Tack. Då vet jag att jag inte ska ha TV'n på ...:sick:
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sluta tvångsavkräva mig pengar för sånt folk kan köpa/få sig till livs ändå!
Exakt! Är förvisso positiv till public service-media i sig, men har mycket svårt att se att de skall ligga i deras uppdrag att servera nöjesproduktioner, sport m.m. i den utsträckningen som sker idag. Var ligger samhällsnyttan i det? De flesta gillar ju glass, men det betyder ju inte att vi skall ha kollektivfinanserad glassutdelning till hela befolkningen.
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Förstår inte hur man kan försvara PS i dess nuvarande form.
Bara en sån sak som att SVT (tidigare Sveriges radio) förr hade som policy att inte säga upp personal utan bara att omplacera. Är det rätt sätt att hushålla med andras pengar?

Varför ska staten konkurrera ut lokaltidningarna?
Måste vi ha alla dessa radiokanaler?
Är det rimligt att P3 Spel tillhandahåller streaming av nån som spelar dataspel?
Måste de tre PS-bolagen ha 20+ appar på Google Play?
Osv, osv, osv...
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Mikael_L
M Micke_xyz skrev:
Bara en sån sak som att SVT (tidigare Sveriges radio) förr hade som policy att inte säga upp personal utan bara att omplacera. Är det rätt sätt att hushålla med andras pengar?
Det är ju sprunget ur lag, och alltså en "policy" alla större företag har.

M Micke_xyz skrev:
Varför ska staten konkurrera ut lokaltidningarna?
Det är ju dumt, jättedumt.
Konkurrerar verkligen TV med lokaltidningar? Jag bara tänker att de mediaformaten är så otroligt väsensskilda ... konkurrerar inte t.ex. facebook ut både tidningar och TV ännu mer effektivt ...?

M Micke_xyz skrev:
Måste vi ha alla dessa radiokanaler?
Det kan man fråga sig.
Det finns 4 som går i etern, och P1 kör samhällsdebatt (typ) ( och det är den som alltid är på när jag kuskar runt i arbetsbilen), P2 är musikkanalen, klassisk musik och annan underlig musik, P3 är ungdomskanalen, en massa blaj och så mer modern musik, men vad är P4 egentligen? Lite mer lokalt innehåll + sport har jag uppfattad det som.
Nåja, jag ska vara försiktig med att recensera radiokanalerna, då jag själv lyssnar nästan bara på P1.
Jag tror dock att radio är ganska billigt att producera, särskilt P2... så jag tror inte en nedlagd radiokanal skulle göra så väldigt stort avtryck i totalbudgeten.

M Micke_xyz skrev:
Är det rimligt att P3 Spel tillhandahåller streaming av nån som spelar dataspel?
För mig känns det inte alls rimligt. Men jag får nog acceptera att utbudet i vilken som helst radio eller TV-kanal aldrig kommer att anpassa sig för just min personliga smak ... ;)

Är just detta en väldigt dyr produktion? Eller kan man kanske se det som bredd till ringa kostnad?

M Micke_xyz skrev:
Måste de tre PS-bolagen ha 20+ appar på Google Play?
Vilka tre bolag tänker du på? (SVT, TV3 och TV4?)
och vad har dom för appar?
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
optimum
Genom att cementera nuvarande verksamhet med en ny skatt kommer aldrig kraven på utveckling slå igenom. PS är så efterblivet då det inte hängt med konkurrensen.

Inte mycket har hänt sedan vi var små med Lillstrumpa och syster Yster som barnprogram.
Hade folk kunnat välja så hade väldigt få betalat för skiten man nu sänder.
Ja ni få som älskar Björn Ranelid hade säkert betalat för att få se honom. SVT2 Söndag kväll på bästa sändningstid.

Två fönster av ett gult hus, ena med figur i hatt synlig genom halvöppen gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.