Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju sprunget ur lag, och alltså en "policy" alla större företag har.
Nej, vinstdrivna företag säger upp folk vid arbetsbrist. Det hände inte på dåvarande SR, senare SVT.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju dumt, jättedumt.
Konkurrerar verkligen TV med lokaltidningar? Jag bara tänker att de mediaformaten är så otroligt väsensskilda ... konkurrerar inte t.ex. facebook ut både tidningar och TV ännu mer effektivt ...?
PS finns även på nätet, t.ex. svt.se, sr.se. Där har du gratis lokala nyheter samtidigt som lokala privata tidningar kämpar för sin överlevnad. (Jag har inga problem med att privata företag konkurrerar med varann).


Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan man fråga sig.
Det finns 4 som går i etern, och P1 kör samhällsdebatt (typ) ( och det är den som alltid är på när jag kuskar runt i arbetsbilen), P2 är musikkanalen, klassisk musik och annan underlig musik, P3 är ungdomskanalen, en massa blaj och så mer modern musik, men vad är P4 egentligen? Lite mer lokalt innehåll + sport har jag uppfattad det som.
Nåja, jag ska vara försiktig med att recensera radiokanalerna, då jag själv lyssnar nästan bara på P1.
Jag tror dock att radio är ganska billigt att producera, särskilt P2... så jag tror inte en nedlagd radiokanal skulle göra så väldigt stort avtryck i totalbudgeten.
Jag tror nog att musiken bara i P3 handlar om miljonbelopp i STIM-avgifter årligen. Det finns garanterat sparpotential


Mikael_L Mikael_L skrev:
För mig känns det inte alls rimligt.
[...]
Är just detta en väldigt dyr produktion? Eller kan man kanske se det som bredd till ringa kostnad?
Tyvärr har många politiker på beslutsnivå samma lättvindiga inställning till min lön som du verkar ha...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilka tre bolag tänker du på? (SVT, TV3 och TV4?)
och vad har dom för appar?
Nej, jag talar om de tre PS-bolagen, SVT, SR och UR (som är det diskussionen gäller).
Det är nyhetsappar, nöjesappar, barnappar, sportappar osv osv. Är det verkligen statens uppgift att tillhandahålla såna appar?
 
BirgitS
M Micke_xyz skrev:
Nej, vinstdrivna företag säger upp folk vid arbetsbrist. Det hände inte på dåvarande SR, senare SVT.
Nej, alla företag är tvungna att se om de kan omplacera folk i första hand. Det ingår t.ex. i förhandlingarna med facket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, alla företag är tvungna att se om de kan omplacera folk i första hand. Det ingår t.ex. i förhandlingarna med facket.
Men hör vad jag säger. Privata företag säger upp folk vid arbetsbrist. Detta förekom inte på dåvarande SR, senare SVT. Folk gick och slog dank i korridorerna. För dina och mina pengar.
 
Mikael_L
M Micke_xyz skrev:
Men hör vad jag säger. Privata företag säger upp folk vid arbetsbrist. Detta förekom inte på dåvarande SR, senare SVT. Folk gick och slog dank i korridorerna. För dina och mina pengar.
Nu säjer du plötsligt en helt annan sak.

Först blev folk omplacerade (och då tänker ju alla att man får nya/andra arbetsuppgifter, det är den gängse betydelsen) och nu skriver du plötsligt istället "går och slår dank i korridorerna".

Ja det är upprörande att pengarna används till att avlöna personal utan arbetsuppgifter. Dålig ledning.
 
Ja, jag menade "omplacera", lite otydligt.
 
Mikael_L
M Micke_xyz skrev:
Privata företag säger upp folk vid arbetsbrist. Detta förekom inte på dåvarande SR, senare SVT.
Förresten, när, och varför, hade SVT arbetsbrist?
 
optimum
Nu får ni inte missa den fantastiska filmen

"Jag är nyfiken - Gul"
SVT1 kl 23:20

OBS känsliga tittare varnas för lite nakna kroppar kan förekomma,

Trailer:

Det är sådan skit vi får betala för med våra pengar.
 
optimum rolri skrev:
Nu får ni inte missa den fantastiska filmen

"Jag är nyfiken - Gul"
SVT1 kl 23:20

OBS känsliga tittare varnas för lite nakna kroppar kan förekomma,

Trailer: [media]
Det är sådan skit vi får betala för med våra pengar.
Svårt att säga hur mycket skattepengar/licensavgifter det har gått till denna film. Den är gjord av Sandrew, således utanför SR.
Sedan kanske rättigheterna har övergått till SVT alt Filminstitutet.
 
optimum rolri skrev:
Nu får ni inte missa den fantastiska filmen

"Jag är nyfiken - Gul"
SVT1 kl 23:20

OBS känsliga tittare varnas för lite nakna kroppar kan förekomma,

Trailer: [media]
Det är sådan skit vi får betala för med våra pengar.
Är du helt befriad från kunskap om vårt eget lands historia, kulturarv och vår kultur? Jag är nyfiken gul var en milstolpe i vår filmhistoria och politiskt revolutionerande vad gäller samliv i ett (för tiden) modernt samhälle. Tycker jag den är bra som spelfilm? Nej. Är det bra att den visas? Absolut! Det är en del av vårt kulturarv.
Ditt sätt att skriva och resonera understryker min ovilja att betala för barns utbildning; pengarna verkar bortkastade i många fall.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Att det är helt bisarrt att vi avtvingas skatt för att någon ska få betalt för att kabla ut en spelfilm (oavsett kvalitet) i tablå-tv 23.20 en måndagkväll, det tycker ni inte är en rimligare vinkel att diskutera än den eventuella kvaliteten på filmen ifråga?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att det är helt bisarrt att vi avtvingas skatt för att någon ska få betalt för att kabla ut en spelfilm (oavsett kvalitet) i tablå-tv 23.20 en måndagkväll, det tycker ni inte är en rimligare vinkel att diskutera än den eventuella kvaliteten på filmen ifråga?
Du vet inte speciellt mycket om royalties, kostnad för utrustning för att sända ut i etern, osv va? Det är liksom där kostnaderna ligger.
 
optimum
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Är du helt befriad från kunskap om vårt eget lands historia, kulturarv och vår kultur? Jag är nyfiken gul var en milstolpe i vår filmhistoria och politiskt revolutionerande vad gäller samliv i ett (för tiden) modernt samhälle. Tycker jag den är bra som spelfilm? Nej. Är det bra att den visas? Absolut! Det är en del av vårt kulturarv.
Ditt sätt att skriva och resonera understryker min ovilja att betala för barns utbildning; pengarna verkar bortkastade i många fall.
Givetvis får du se vilken skit som helst men att avtvinga mig skatt för att du ska få dina lustar uppfyllda är sjukt.
För att spara på sina kostnader vore lämpligt att dra ned till 1 kanal TV och 1 radiokanal när de ändå bara är fyllda med massa kulturprogram väldigt få vill se.
Behovet av 2 PS TV kanaler har upphört nu när utbudet ökat på annat håll, dessutom av sådant folk vill se.

Alla vettiga personer har eller kommer lämna SVT1 och 2 till förmån för bättre kanaler.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
optimum rolri skrev:
Givetvis får du se vilken skit som helst men att avtvinga mig skatt för att du ska få dina lustar uppfyllda är sjukt.
Ja vilka nyttigheter som ska vara skattefinansierade är väl en politisk smaksak men jag är tämligen övertygad om att det finns ganska mycket som är skattefinansierat och som nyttjas av en betydligt mindre andel av befolkningen än Sveriges Television.

optimum rolri skrev:
Alla vettiga personer har eller kommer lämna SVT1 och 2 till förmån för bättre kanaler.
Har du några förslag på vilka dessa kanaler är?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
optimum rolri skrev:
Givetvis får du se vilken skit som helst men att avtvinga mig skatt för att du ska få dina lustar uppfyllda är sjukt.
För att spara på sina kostnader vore lämpligt att dra ned till 1 kanal TV och 1 radiokanal när de ändå bara är fyllda med massa kulturprogram väldigt få vill se.
Behovet av 2 PS TV kanaler har upphört nu när utbudet ökat på annat håll, dessutom av sådant folk vill se.

Alla vettiga personer har eller kommer lämna SVT1 och 2 till förmån för bättre kanaler.
Faktaresistensen är total, märker jag. Du har fått bevis så långt det är möjligt att du och din åsikt inte avspeglas i tittarsiffrorna. Det snygga hade varit att graciöst acceptera det och backa, men inte du inte :) Du fortsätter att envist klamra dig fast vin din vanföreställning.
Än en gång understryker du mitt argument om att jag inte borde behöva betala för andras utbildning, med samma logik som du anser att du inte behöver vara med att finansiera PS. Skillnaden oss emellan är att jag kan se att mitt bidrag behövs även om jag inte anser att det som görs är bra eller bra nog.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
optimum
Alfredo Alfredo skrev:
Ja vilka nyttigheter som ska vara skattefinansierade är väl en politisk smaksak men jag är tämligen övertygad om att det finns ganska mycket som är skattefinansierat och som nyttjas av en betydligt mindre andel av befolkningen än Sveriges Television.

Har du några förslag på vilka dessa kanaler är?
Ernst har lämnat SVT till förmån för TV4
Rickard Olsson, Lars Adaktusson
osv.

Det finns ett antal till som gjort samma.
Men visst folk byter jobb.
Dock svårt att hitta någon som byter ned sig och flyttar till SVT.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.