Hej,

Ja, jag vet, det finns massor med trådar, men jag har svårt att bestämma mig vilken typ man ska välja.

Egentligen så har jag inget brinnande intresse just för larmbiten, vill bara att det ska fungera! Tycker dock att de stora drakarna så som verisure och liknande tar duktigt betalt delvis som startkostnad och sedan 400+ i månaden. Efter ett par år blir det ett jävligt dyrt larm. Att de dessutom lägger ytterligare avgifter per månad för varje ny sensor man kanske vill ha upp i efterhand eller att man ska betala avgift för att ta ner/flytta en sensor vid t ex renovering får mig att se rött.

Då tänkte jag att jag lika bra kan köpa ett eget larm

Nåja..mina krav/önskemål då

1. Trådlöst (ej 433mhz)
2. Användarvänlig setup och handhavande (fru, barn)
3. BRA app för Android iaf som inte bara går ut på simpel on/off (tänker på er securitas hemlarm)
4. Möjlighet med sektioner/områden med enkel tillkoppling, skalskydd när vi är hemma osv
5. Önskemål om det går att enkelt integrera mot z-wave (har befintligt z-wave setup). Nu kör jag redan ett par magnet strips i z-wave, men det känns inte helt tillförlitligt i larmsammanhang. Jag behöver inte kunna hantera larmet fullt ut i zwave kontrollern, men det hade varit trevligt att kunna se status och kanske få larmet att vid aktivering kunna signalera z-wave burken som i sin tur kanske drar igång lite lampor och liknande.
6. Pålitligt!! Falsklarmande stup i kvarten lär både vi och grannarna bli tokiga på
7. RFID/taggar för larma av/på
8. Inte se ut som fan
9. Hade varit trevligt med att kunna få det levererat konfigurerat.
10. Larmcentral, utryckning EJ krav, dock trevligt om det finns möjlighet till det
11. IP och GSM, sms aviseringar etc
12. Möjlighet att inkludera IP kameror (inte bara de som finns i de flesta larmpaket). Har redan några Hikvision. Trevligt med "en app" där man har allt samlat.
13. Inga inlåsningar till cloud eländet och subscriptions, eventuell data stannar i mitt nät!

I sensorväg så har jag tänkt mig en blandning av:
-magnet sensorer för dörrar/fönster
-rörelsedetektorer för lite större ytor inomhus (kamera integrerat ett plus, dock inte nödvändigt)
-branddetektorer (trevligt om de kan även agera som siren när larmet går, ej krav)
-batteribackup så inte systemet storknar så fort ngn bryter strömmen
-utomhussiren
-snygg manöverpanel, touchscreen (faller under WAF)

De "amatörlarm" som jag har kollat på är powermaster (har några år på nacken dock? nytt på G?, DSC neo och Agility 3.
Några andra ni kan tipsa om? Tar gärna emot rekommendation på butiker som säljer/konfigurerar detta. (protexus och klsab känner jag till redan, dock verkar de mest syssla med powermaster)

Pris.... upp till kanske 15k för ett komplett system?

Har powermaster som jag skickat efter från england och konffat själv...(roligt i 10 minuter), sen dess har jag inte behövt titta på det.... Rekommenderas..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.