Hej,

För ca 2 månader sedan bytte vi ut vår gamla elpanna till en luft/vatten Split air.
Den gamla pannan fungerade bra men hade blivit till åren och så tänkte vi ju spara lite på värmepump.
När nu temperaturen kröp ner så får vi fellarm "H01/5451 Larm Z1 för lågt volymflöde under avfrostning". Pannan går då över till elpatron tills felet nollställs och då börjar den om. Den kör värmepumpen och sen ska den avfrosta och då stöter den på samma problem.
Givetvis har vi garanti och installatören har nu varit här två gånger. Första gången mättes det lite givare och sen höjde dom temperaturreglaget på pannan till 23°.
Det hjälpte inte och när det nu i veckan blev kallt på riktigt stannar pumpen hela tiden.
Igår var dom här och bytte inbyggda cirkulationspumpen, styrkort och nån tempgivare men redan efter någon timme efter dom lämnat så var det dag igen.

Jag har läst mig till att termostaterna helst ska stå öppna men det funkar ju dåligt om man inte vill ha samma temperatur i hela huset. Vi vill t.ex. ha det varmare på toalett/badrum än i sovrummen.
Att öppna samtliga termostater har för övrigt ingen effekt. Felet kvarstår.

Framledningstemperaturen står ju på displayen och jag tycker den varierar väldigt mycket. I går kväll var det -9 ute och vi hade en framledningstemperatur på 27°. En annan gång kan den vara 60° vid ungefär samma utetemperatur.
Installatören är ju intresserad men jag tycker man famlar lite.
Driftsättningen tyckte jag gick väldigt snabbt.

Finns det något jag själv kan prova?

Mvh

Fredrik

T
Storlek på rören till utedelen (ta några bilder på installationen)
Vilken modell/storlek är det på utedelen ?
Hur stort är huset ?
Har ni golvvärme eller radiatorer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.