Hej!
Jag har precis flyttat in i ett hus där en ny ivt greenline he c9 installerades i januari i år. Har blrjat grotta i hur den fungerar och sett att man ska göra rent två partikelfilter 2 veckor efter installation samt en gång om året efter det. Kollade på min pump och inser att det ej har blivit rengjort någon gång nu under första året då jag såg att skyddspappen till reglerhandtaget och låsringstången som sitter i isoleringsblocket var obruten.
Så till min fundering. Skall pumpen vara avstängd när man gör detta ingrepp? Och om jag slår av den, är det bara att slå på den igen och den hoppar igång som vanligt efter det?
Och instruktionsvideon jag såg på youtube ang detta pratas det om två filter? Ett till köldbärarvätska och ett till vattnet som cirkulerar i radiatorsystemet. Vart sitter det andra filtret som inte är i isoleringsblocket?
Dumma frågor för ett proffs kanske men för en nybörjare så vill jag ta det säkra före det osäkra 😊

C
E Elfenbenet skrev:
Skall pumpen vara avstängd när man gör detta ingrepp? Och om jag slår av den, är det bara att slå på den igen och den hoppar igång som vanligt efter det?
Svar: ja
Det finns en ganska utförlig beskrivning i användarhandledningen.

Det är två filter, ja. Exakt var filtret på radiatorkretsen sitter beror på vart installatören valt att placera det.

En sak som kan vara värd att nämna som jag själv råkat ut för är om någon dragit åt locket på filtret för hårt (använt verktyg) så att o-ringen skadas när du lossar på locket. Det är då omöjligt att få det tätt med mindre än att o-ringen byts ut. I mitt fall ett väldigt ymnigt läckage, så hade det inte varit för att jag råkade ha passande o-ringar hemma så hade jag stått där med totalt driftstopp tills jag fått tag på nya.

Så om du inte lätt kan lossa på locket med handkraft, tänk dig för innan du går vidare. Själv har jag som princip att överhuvudtaget undvika att pillra på värmesystemet i onödan under säsongen. I synnerhet inte t.ex. en fredagskväll. Sådant grejar man med fördel med i lugn och ro efter eller inför säsongen.

C cpalm skrev:
Svar: ja
Det finns en ganska utförlig beskrivning i användarhandledningen.

Det är två filter, ja. Exakt var filtret på radiatorkretsen sitter beror på vart installatören valt att placera det.

En sak som kan vara värd att nämna som jag själv råkat ut för är om någon dragit åt locket på filtret för hårt (använt verktyg) så att o-ringen skadas när du lossar på locket. Det är då omöjligt att få det tätt med mindre än att o-ringen byts ut. I mitt fall ett väldigt ymnigt läckage, så hade det inte varit för att jag råkade ha passande o-ringar hemma så hade jag stått där med totalt driftstopp tills jag fått tag på nya.

Så om du inte lätt kan lossa på locket med handkraft, tänk dig för innan du går vidare. Själv har jag som princip att överhuvudtaget undvika att pillra på värmesystemet i onödan under säsongen. I synnerhet inte t.ex. en fredagskväll. Sådant grejar man med fördel med i lugn och ro efter eller inför säsongen.
Tack för utförligt svar samt tips och råd! Jag kanske helt enkelt ska köra på i vinter och titta närmare på det här i vår när sommaren är på ingång. Pumpen går ju trots allt bra som den gör just nu. Kanske helt enkelt se till att ha extra låsringar hemma när det är dags.
Det verkar som att du har bra koll så därför kommer här en till fråga 😊
Enligt manualen och informationsvideos på youtube så ska det finnas en flik i menyn där jman kan se energiförbrukning. I varje fall på de nya maskinerna. På min pump verkar det inte finnas en sån flik i undermenyerna. Är det ett tillval när man beställer pumpen? Enligt ivt:s hemsida så skyltar dom med att man ska kunna läsa av energiförbrukningen direkt i displayen🤔

C
E Elfenbenet skrev:
Enligt manualen och informationsvideos på youtube så ska det finnas en flik i menyn där jman kan se energiförbrukning. I varje fall på de nya maskinerna. På min pump verkar det inte finnas en sån flik i undermenyerna. Är det ett tillval när man beställer pumpen? Enligt ivt:s hemsida så skyltar dom med att man ska kunna läsa av energiförbrukningen direkt i displayen🤔
Har inget sånt på min Greenline HA iallafall. Var hittar du det i manualen? Närmast jag kan komma på är menyn "Energimätningar" där man kan se totalvärden för Producerad energi och Förbrukning eltillskott.

C cpalm skrev:
Har inget sånt på min Greenline HA iallafall. Var hittar du det i manualen? Närmast jag kan komma på är menyn "Energimätningar" där man kan se totalvärden för Producerad energi och Förbrukning eltillskott.
Okej. Det kanske är det dom menar i manualen. Hur som helst får jag ej fram den fliken på min pump 🤔

C cpalm skrev:
Har du någon aning om varför inte jag kan se energimätningar?🤔

C
E Elfenbenet skrev:
Har du någon aning om varför inte jag kan se energimätningar?🤔
Nä, jag trycker "menu", rullar ner tre steg till alternativet "6. Energimätningar" och trycker på "enter".

Walle85
På min IVT Greenline har de ett antal "dolda" menyalternativ under de som kallas för kundnivå 2. Oklart om det är lika hos dig samt vad som döljer sig bakom dessa menyalternativ...

Display på IVT Greenline med instruktion för att nå kundnivå 2, genom att trycka på "Värme" tills "Access = KUND2" visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.