Jag har en ivt greenline htc7 bergvärmepump. Idag gav den larmet "Pressostat låg"
När jag kvitterar felet så känner jag att köldbärarpumpen startar och jag kan se att vätskan i expansionskärlet är kanske lite låg, men inte så mycket (syns på bild)?
Pumpen stänger av sig när felet kommer efter en minut igen
Jag vill kolla partikelfiltret på kallsidan, har jag rätt i att det finns bakom den stora muttern på andra bilden? Jag stängde den mittersta av de tre röda ventilerna och skruvade försiktigt av muttern. Men då såg jag bara den blanka sidan av en kulventil där inne. öppnar jag den med den ärgade knoppen ovanpå?
fler tips för larmet "låg pressostat" tar jag gärna emot
just nu har jag brutit strömmen eftersom den ändå inte pumpar runt och jag var lite rädd att elpatronen skulle köra igång.
jag ringer tekniker imorgon, men är otroligt tacksam om jag kan få något tips här först
Mvh
/Thomas
När jag kvitterar felet så känner jag att köldbärarpumpen startar och jag kan se att vätskan i expansionskärlet är kanske lite låg, men inte så mycket (syns på bild)?
Pumpen stänger av sig när felet kommer efter en minut igen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag vill kolla partikelfiltret på kallsidan, har jag rätt i att det finns bakom den stora muttern på andra bilden? Jag stängde den mittersta av de tre röda ventilerna och skruvade försiktigt av muttern. Men då såg jag bara den blanka sidan av en kulventil där inne. öppnar jag den med den ärgade knoppen ovanpå?
fler tips för larmet "låg pressostat" tar jag gärna emot
just nu har jag brutit strömmen eftersom den ändå inte pumpar runt och jag var lite rädd att elpatronen skulle köra igång.
jag ringer tekniker imorgon, men är otroligt tacksam om jag kan få något tips här först
Mvh
/Thomas
Partikelfiltret på kala sidan är nog aldrig rensat. Jag har haft huset i tre år och inte gjort det. På den stora muttern står det ”close valve replace filter” ä det den ärgade skruven ovanpå som jag måste vrida för att hitta filtret tro?
Redigerat:
Står i manualen hur man rensar filtret.Murkenlurk skrev:
Du bör stänga av pump samt vrida det röda vredet där på bild. Kan komma ut lite köldvätska när du öppnar.
Pumpen har inte varnat mer, den har varit igång i två timmar utan varning.
Tack för stöd och hjälp!
Tack för stöd och hjälp!
Liknande trådar
-
Larmar "Pressostat hög", hur åtgärda? IVT Greenline Compact 5
Värmepumpar -
Rostfri elpatron eller i vanligt stål till IVT Greenline HE?
Värmepumpar -
Ivt greenline stänger av sig
Värmepumpar -
IVT Greenline -> 2 felkoder samt elpatron som ej slår på
Värme allmänt -
Svårt att få värme på övervåningen IVT Greenline HTC7
Värme allmänt