Jag har en ivt greenline htc7 bergvärmepump. Idag gav den larmet "Pressostat låg"

När jag kvitterar felet så känner jag att köldbärarpumpen startar och jag kan se att vätskan i expansionskärlet är kanske lite låg, men inte så mycket (syns på bild)?

Pumpen stänger av sig när felet kommer efter en minut igen
Ett rörsystem med expansionskärl och ventiler i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla, rostiga vattenledningsventiler med röda handtag, dammiga och smutsiga i en förrådsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystemsutrustning vid fönster, expansionskärl, rör med ventiler, isoleringsskydd, damm och spindelväv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill kolla partikelfiltret på kallsidan, har jag rätt i att det finns bakom den stora muttern på andra bilden? Jag stängde den mittersta av de tre röda ventilerna och skruvade försiktigt av muttern. Men då såg jag bara den blanka sidan av en kulventil där inne. öppnar jag den med den ärgade knoppen ovanpå?

fler tips för larmet "låg pressostat" tar jag gärna emot

just nu har jag brutit strömmen eftersom den ändå inte pumpar runt och jag var lite rädd att elpatronen skulle köra igång.

jag ringer tekniker imorgon, men är otroligt tacksam om jag kan få något tips här först

Mvh
/Thomas
 
H
Finns avluftning på högsta punkten på rören i från berget?
Annars så behöver du hjälp med att spola slinga för att säkerställa så du inte har luft där.
 
Dålig cirkulation i kretsen till borrhålet.
Partikelfilter igensatt eller cirkulationspumpen dålig.
Har du aldrig rensat filtret, gissar/hoppas jag att strypningen sittet där.
 
  • Gilla
Murkenlurk
  • Laddar…
Partikelfiltret på kala sidan är nog aldrig rensat. Jag har haft huset i tre år och inte gjort det. På den stora muttern står det ”close valve replace filter” ä det den ärgade skruven ovanpå som jag måste vrida för att hitta filtret tro?
 
Redigerat:
Murkenlurk Murkenlurk skrev:
Partikelfiltret på kala sidan är nog aldrig rensat. Jag har haft huset i tre år och inte gjort det. På den stora muttern står det ”close valve replace filter” ä det den ärgade skruven ovanpå som jag måste vrida för att hitta filtret tro?
Står i manualen hur man rensar filtret.

Du bör stänga av pump samt vrida det röda vredet där på bild. Kan komma ut lite köldvätska när du öppnar.
 
  • Gilla
Murkenlurk
  • Laddar…
Ok, jag har öppnat och hittat filtret

Närbild av en sliten brandslanganslutning med kopparbeslag och en rostig röd ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men hur tusan får man ut filtret så att jag kan skölja det? Jag ser ingen klämring som filtret på varma sidan har
 
Är det en filterball? I så fall ser det nästan ut som att du vridit den åt fel håll?
 
  • Gilla
Murkenlurk
  • Laddar…
Murkenlurk Murkenlurk skrev:
Ok, jag har öppnat och hittat filtret

[bild]

Men hur tusan får man ut filtret så att jag kan skölja det? Jag ser ingen klämring som filtret på varma sidan har
Är lite svart i bakgrunden men sitter det inte en låsring längre in?
 
Ok, en kulventil går alltså att vrida ett helt varv. Jag kom åt framsidan av filtret med klämring nu. Hittade lite skit

Liten hög med rått spillning på vit texturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde väl inte ha hindrat flödet så mycket, men jag sätter igen pumpen.
 
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
Murkenlurk Murkenlurk skrev:
Ok, en kulventil går alltså att vrida ett helt varv. Jag kom åt framsidan av filtret med klämring nu. Hittade lite skit

[bild]

Borde väl inte ha hindrat flödet så mycket, men jag sätter igen pumpen.
Oj det där var skitigt.Spola rent filtret med varmvatten och sätt dit igen.
 
  • Gilla
Murkenlurk
  • Laddar…
Pumpen har inte varnat mer, den har varit igång i två timmar utan varning.

Tack för stöd och hjälp!
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Fick du inte loss filtret?
Att bara peta på utsidanframtill rensar inte hela korgen,,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.