5 115 läst · 40 svar
5k läst
40 svar
IVT Greenline E11, 44° diff GT6 GT8
Sida 1 av 3
Hej,
hade en servicekille att kolla på min IVT Greenline E11 som i dagarna fyllde 21 år. Han sa att xxxx-ventilerna (jag har glömt namnet. Sitter längt ner till höger fram, fastlödda på kopparrör) behöver bytas till det facila priset av 10000kr, pga väldigt stor diff mellan GT8 och GT9 (se längre ner för de olika GT-värdena)
Tänkte därför först rådfråga forumet. Jag har hört från detta företaget innan att E11'an är väldigt driftsäker och kan hålla väldigt länge. Men nu när den gått 21 år (29592 timmar, låter märkligt lite men det är vad det står på pumpen) och det behövs bytas något för 10000kr inkl arbete inkl moms. så undrar jag:
1. Bör jag byta hela pumpen eller kan jag leva några år till på detta bytet kanske?
2. Isf, ska jag uppgradera till större pump (se kylmedietemperaturen nedan)
Fakta. Huset är en bastant sekelskiftesvilla på 570kvm, tre plan med tre lägenheter (en på varje våning, en mindre på suterrängdelen). 23 radiatorer, golvvärme i ett kök och ett badrum. 20-21° överallt utom i källardelen där det är 19. Borrhålet är 188m.
Just nu är utetempen (GT2) -5°
GT1: Från: 47,2° Nuv: 36,8°
GT3: Glömde kolla VV men tror Nuv låg 3° högre
GT6 Kompressor: 89,2°
GT8 Värmebärare ut: 45,6°
GT9 Värmebärare in: 38,1°
GT10 Köldbärare in: 1,1°
GT11 Köldbärare ut: -2,0°
Elpatronen kör just nu 3/3, 100% :'(
Värmepump 29592 tim
Fördelning VP 39% 61% rad
Tillskott 20799 tim (! galet mycket ju förhållande till utan)
Tillskott 10% VV 90 rad
Vad tror ni? Laga eller ny pump? Om ny pump, kommer ens borrhålet fixa det med tanke på temperaturen i köldbärare (nya pumpar har väl annan köldbärare kanske och tål lägre temperaturer?)
Med dagens elpriser (även om jag har bundet) så vill jag få det att gå så effektivt som möjligt och helst utan tillskott förstås.
hade en servicekille att kolla på min IVT Greenline E11 som i dagarna fyllde 21 år. Han sa att xxxx-ventilerna (jag har glömt namnet. Sitter längt ner till höger fram, fastlödda på kopparrör) behöver bytas till det facila priset av 10000kr, pga väldigt stor diff mellan GT8 och GT9 (se längre ner för de olika GT-värdena)
Tänkte därför först rådfråga forumet. Jag har hört från detta företaget innan att E11'an är väldigt driftsäker och kan hålla väldigt länge. Men nu när den gått 21 år (29592 timmar, låter märkligt lite men det är vad det står på pumpen) och det behövs bytas något för 10000kr inkl arbete inkl moms. så undrar jag:
1. Bör jag byta hela pumpen eller kan jag leva några år till på detta bytet kanske?
Fakta. Huset är en bastant sekelskiftesvilla på 570kvm, tre plan med tre lägenheter (en på varje våning, en mindre på suterrängdelen). 23 radiatorer, golvvärme i ett kök och ett badrum. 20-21° överallt utom i källardelen där det är 19. Borrhålet är 188m.
Värmepump 29592 tim
Tillskott 10% VV 90 rad
Vad tror ni? Laga eller ny pump? Om ny pump, kommer ens borrhålet fixa det med tanke på temperaturen i köldbärare (nya pumpar har väl annan köldbärare kanske och tål lägre temperaturer?)
Med dagens elpriser (även om jag har bundet) så vill jag få det att gå så effektivt som möjligt och helst utan tillskott förstås.
Med tanke på att det är köldmediekretsen som sitter längst ner till höger låter det som en konstig slutsats.N nicky6 skrev:
Antar att du får larm "högt värmebärardelta"?
Beror oftast på dåligt flöde på värmebäraren genom värmeväxlaren om jag förstått det rätt. Kan t.ex. vara ruttna flexslangar, dålig cirkulationspump, igensatt filter i radiatorkretsen, luft i radiatorkretsen.
Nej har faktiskt inte fått det larmet
Flexslangarna var igensatta i våras och byttes samt spolades pumpen igenom.
den servades för ett år sedan och då antar jag filtret byttes.
radiatorerna är luftade och står på fullt.
Flexslangarna var igensatta i våras och byttes samt spolades pumpen igenom.
den servades för ett år sedan och då antar jag filtret byttes.
radiatorerna är luftade och står på fullt.
Får du något annat larm, upplever du något annat problem eller är det bara serviceteknikerns åsikt att det behöver bytas delar?N nicky6 skrev:
Jag har ett värmebärardelta på 6,5° just nu när pumpen jobbar för fullt, så om man skall gå på det har jag antingen samma problem som dig, eller så är dina värden normala.
Servicekillen borde ju kollat filtret tycker man (det är inget man byter, det är bara en liten silkorg som spolas ren vid behov).
Värmebärardelta, är det skillnaden mellan ut och in i pumpen, för radiatorerna?
Det han reagerade över var den stora diffen mellan hetgasvärmen och värme ut. 45° nästan. När han kollade var hetgasen 95° så 50° skillnad var det då. Han menade att om pumpen går effektivt är det 25, Max 30° diff.
Inga larm alls.
Det han reagerade över var den stora diffen mellan hetgasvärmen och värme ut. 45° nästan. När han kollade var hetgasen 95° så 50° skillnad var det då. Han menade att om pumpen går effektivt är det 25, Max 30° diff.
Inga larm alls.
Jag har en E14 från 2001
Klarar du dig utan extra tillskott? jag har oljepanna som stöttar i när det är som kallast. Vad har du för huvudsäkring?
Jag tror man kan nolla timräknaren så lita inte helt på timmarna.
Hetgas tempen var ser man den?
Klarar du dig utan extra tillskott? jag har oljepanna som stöttar i när det är som kallast. Vad har du för huvudsäkring?
Jag tror man kan nolla timräknaren så lita inte helt på timmarna.
Hetgas tempen var ser man den?
Tror den vänder efter ca 65000 timmar.N nicky6 skrev:Hej,
Värmepump 29592 tim
Tillskott 10% VV 90 rad
Ja precis, skillnaden mellan T8 och T9.N nicky6 skrev:
OK, det var inte vad du skrev i trådstarten
Nu är jag bara en vanlig användare och inte någon kyltekniker, så jag skall inte uttala mig om den analysen, men jag kan konstatera att mina siffror är rätt snarlika dina.
Men en sak som slår mig är dimensioneringen av pumpen. Den känns lite väl underdimensionerad för de förutsättningarna, vilket säkerligen påverkar driftparametrarna även om -5 inte är svinkallt. Som jämförelse har vi en E17 med 2 x 180 m borrhål för att värma ca. 500 m², och den hänger definitivt inte med de dagar då det är riktigt kallt.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Delta på 7,5 grader är ju helt normalt (GT8 45,6 och GT9 38,1°) så be om ett förtydligande om vad han anser är problemet.
Om han föreslog byte av expansionsventil i proaktivt syfte är det tyvärr ett vanligt men oseriöst ”knep” som brukar gå loss på runt 8-10 tkr.
Fick du något protokoll från mätningarna?
Sedan måste jag hålla med om inlägget innan att en E11 är alldeles för klen för din applikation.
Om han föreslog byte av expansionsventil i proaktivt syfte är det tyvärr ett vanligt men oseriöst ”knep” som brukar gå loss på runt 8-10 tkr.
Fick du något protokoll från mätningarna?
Sedan måste jag hålla med om inlägget innan att en E11 är alldeles för klen för din applikation.
Redigerat:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Den där förklaring känns krystad. Be om ett förtydligande med detaljerade börvärden och återkom hit.N nicky6 skrev:Värmebärardelta, är det skillnaden mellan ut och in i pumpen, för radiatorerna?
Inga larm alls.
EDIT:
Har kollat lite gammal statistik och värderna är normala i förhållande till anläggnings kapacitet. Att den går på fullt tillskott beror helt på att hela anläggningen är underdimensionerad.
Ett eventuell byte bör syfta på korrekt dimensionering gissningsvis runt 20-22kW samt ev komplettera med ytterligare hål. Möjligvis kolla på modeller anpassade till flerfamiljshus som tex "IVT G111" eller likande från NIBE.
Redigerat:
Ja, expansionsventilerna snackade han om. Det var alltså diffen mellan GT6 o GT8, som var 45-50°, som borde ligga på 25-30. Men IOM att den kör på tillskott så är den tempskillnsden ok?
räcker 188m till en G111 eller en 14kW eller större utan tillskott? Tempen blir inte för låg i borrhålet?
räcker 188m till en G111 eller en 14kW eller större utan tillskott? Tempen blir inte för låg i borrhålet?