Jag har en IVT Greenline HE 9kW bergsvärmepump.
Den har 185L varmvattenberedare, och vi kan duscha med vattnet på i 16 minuter och sen är det helt slut i hela huset, är detta normalt? Ska man inte kunna duscha längre än så?

Tacksam för svar gärna av egen erfarenhet hur länge ni kan duscha med 185L tank?
 
Vad har ni för temperatur i varmvattenberedaren?
 
Ligger runt 55-56°
 
Borde kunna ge ca 240 liter 40°-igt varmvatten. Om man duschar med 12 lit/min bör det räcka runt 20 minuter. Beror ju också på vilken dusch/duschhandtag man har vilket flöde det ger vid ett tillräckligt tryck i vattenstrålarna.
 
A alandteddy skrev:
Jag har en IVT Greenline HE 9kW bergsvärmepump.
Den har 185L varmvattenberedare, och vi kan duscha med vattnet på i 16 minuter och sen är det helt slut i hela huset, är detta normalt? Ska man inte kunna duscha längre än så?

Tacksam för svar gärna av egen erfarenhet hur länge ni kan duscha med 185L tank?
Låter normalt, lär dina familjemedlemmar hur man duschar effektivt :)
 
Känns lite skumt bara när min syster har 185L och annat märke på pumpen och deras son duschar 20min och hon kan direkt gå och duscha 10min själv sen :thinking:
 
A alandteddy skrev:
Känns lite skumt bara när min syster har 185L och annat märke på pumpen och deras son duschar 20min och hon kan direkt gå och duscha 10min själv sen :thinking:
Går att ställa in så den värmer upp snabbare när den börjar tömmas om man vill slösa el
 
A alandteddy skrev:
Känns lite skumt bara när min syster har 185L och annat märke på pumpen och deras son duschar 20min och hon kan direkt gå och duscha 10min själv sen :thinking:
Dom kanske har snålpolande/mer effektiva munstycken i duschen?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Fullt möjligt, konstigt nog tycker många olika vvs installatörer att det e lite konstigt lite tid, alla förutom återförsäljarna tycker de e konstigt
 
Vi har samma pump i huset vi köpt.
Dom hade en snålspolande blandare som vi nu bytt. Hellre mer vatten och kortare dusch än lite vatten och lång dusch. Har inte klockat men hustrun klagar inte.
 
I mitt fall är de bara sambon som klagar för hon brukar nog vilja duscha 20-25minuter

Men det värkar nog bli extra tank på sidan om för vår del om jag inte lyckas hitta någon förklaring på detta och allt är logiskt

Det jag reagerar på är att detta måste innebära att min sambo är den enda av alla IVT kunder som duschar mer än 15min och EJ har en extra tank med mer vatten :surprised:
 
Föreslå för sambon att hon kan kosta på en extra VVB och betala för sina duschar ;=) så kanske dom blir kortare...
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Det som stör mig lite är att vi förklarade att långa duschar uppskattas och dom svor på att detta skulle räcka bra. Men dom kunde lika bra sagt direkt att vi behöver en extra vvb så skulle jag endå vart lika nöjd och betalat för den så alla i familjen hålls nöjda :crysmile:
 
  • Gilla
saltet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.