1 239 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Ivt aero 607 eller Mitsubishi Ninja FT35
Hej
Tänkte sätta in luftvärmepump för att kapa på uppvärmningskostnaderna. Planen är att sätta den över ytterdörren om eftersom jag enbart har 33cm från tak till dörrkarm (ink lister och foder) är utbudet ganska begränsat.
Har fått offert på ivt aero 607 samt ninja FT35 med skillnad på 3000kr till fördel för ivt:n.
Ena leverantören menar att ninjan inte får plats eftersom den bygger något mer på höjden medan den andra inte ser några problem. Antar att jag får såga bort mer på dörrfodret på ninjan bara.
Försöker läsa mig till vilken maskin som är bäst och verkar vara lite mer problem med ivt även om det är bra garantier.
Ninjan verkar låta lite mer samt ha större utedel.
Finns det någon här på forumet med kunskap eller erfarenheter av maskinerna som skulle kunna komma med tips så vore jag tacksam.
Kan lägga till att jag bor på västkusten så vintrar med 20-30 minus inte tillhör vanligheterna. Tvåplanshus på ca 150kvm
Mvh Marcus
Tänkte sätta in luftvärmepump för att kapa på uppvärmningskostnaderna. Planen är att sätta den över ytterdörren om eftersom jag enbart har 33cm från tak till dörrkarm (ink lister och foder) är utbudet ganska begränsat.
Har fått offert på ivt aero 607 samt ninja FT35 med skillnad på 3000kr till fördel för ivt:n.
Ena leverantören menar att ninjan inte får plats eftersom den bygger något mer på höjden medan den andra inte ser några problem. Antar att jag får såga bort mer på dörrfodret på ninjan bara.
Försöker läsa mig till vilken maskin som är bäst och verkar vara lite mer problem med ivt även om det är bra garantier.
Ninjan verkar låta lite mer samt ha större utedel.
Finns det någon här på forumet med kunskap eller erfarenheter av maskinerna som skulle kunna komma med tips så vore jag tacksam.
Kan lägga till att jag bor på västkusten så vintrar med 20-30 minus inte tillhör vanligheterna. Tvåplanshus på ca 150kvm
Mvh Marcus
Jag har IVT, både 605 och 807.
Dom fungerar bra nu, men hade problem i början, så båda två blev utbytta på garantin första året.
Väldigt nöjd idag med dom lösningarna.
Men jag har ingen kunskap, bara lite erfarenhet.
Skulle rekommendera "Värmepumpsforum", där kan du få bra svar av experter och folk som jobbar med värmepumpar:
https://www.varmepumpsforum.com/
Dom fungerar bra nu, men hade problem i början, så båda två blev utbytta på garantin första året.
Skulle rekommendera "Värmepumpsforum", där kan du få bra svar av experter och folk som jobbar med värmepumpar:
https://www.varmepumpsforum.com/
Du kan kanske sätta upp en lagom stor plywood-skiva på väggen ovanför dörren först? Då kan en innerdel hänga ner över dörrfodret utan att detta helt eller delvis behöver sågas bort. Beror förstås på exakt hur rören ska/kan dras. Viktigt att kåpan på innerdelen kan öppnas ordentligt för att komma åt filtren och vid behov stor rengöring av lamellerna.
Tack för svar. Hur länge sedan satte du in dom då? Tänker om det va barnsjukdomar som förhoppningsvis är åtgärdade på nyare årsmodeller. Läst att det varit mycket strul med Wi-Fi och appen bland annat.Hannuse skrev:Jag har IVT, både 605 och 807.
[länk]
Ja, så har det varit.B Blom9 skrev:
Mina problem var dels en så kallad "flervägsventil" (tror jag att den hette), ett seriefel, och tydligen trixig att byta, så hela utedelen byttes ut.
Sedan var det ett mjukvarufel i den andra pumpen, avfrostningen blev inte bra, vilket gjorde att utedelen frös sönder.
Fick den utbytt, och med ny mjukvara så har det fungerat perfekt.
Jag har grymt bra service i närområdet, vilket styrde mig till IVT.
Så jag vet inte om dom är bäst, eller bra, men i och med oerhört bra service och kundbemötande så håller jag ändå mitt val som ett bra val.
Väldigt tyst innerdel, vilket uppskattas av hushållet, och den har halverat min förbrukning av energi för uppvärmningen, så jag är ändå nöjd.