3 921 läst · 13 svar
4k läst
13 svar
IVT 495 twin - +-0 och redan eltillskott?
Har ni samma erfarenhet? Känns verkligen inte normalt med 3 kw eltillskott på så lite kyla.
Hej.
Har en IVT495 och har också varierande grader av eltillskott vid denna temperatur. Ca 0grader
Det varierar mellan 1,9KWH och 5,9KWH i tillägg.
Huset är 220kvadrat i två plan med golvvärme nere i betongplatta och radiatorer uppe.
Visserligen så står det att pumpen normalt klarar sig utan tillskott ner till +5grader i bruksanvisningen.
Jag har 200meter slang.
En annan sak som är konstigt.... Om pumpen anger 5KWH i tillskott så kan jag på elmätaren trycka mig fram så jag ser den momentana förbrukningen och den kanske ligger på 1800w
Har en IVT495 och har också varierande grader av eltillskott vid denna temperatur. Ca 0grader
Det varierar mellan 1,9KWH och 5,9KWH i tillägg.
Huset är 220kvadrat i två plan med golvvärme nere i betongplatta och radiatorer uppe.
Visserligen så står det att pumpen normalt klarar sig utan tillskott ner till +5grader i bruksanvisningen.
Jag har 200meter slang.
En annan sak som är konstigt.... Om pumpen anger 5KWH i tillskott så kan jag på elmätaren trycka mig fram så jag ser den momentana förbrukningen och den kanske ligger på 1800w
Kan inte detta vara en effekt av att temperaturen svänger på detta viset det gör nu?? Kan tänka mig att värmepunpen inte riktigt kan ge de stora toppar som krävs när ute tempen sjunker med ca 10 grader på några timmar och då får gå in med eldelen. Detta borde även gälla när det sjunker fort under tidig höst när det är vanligt att tempen sjunker med 15 grader mellan dag och natt.
Edit rättstavning hoppas jag hittat allt. :-/
Edit rättstavning hoppas jag hittat allt. :-/
Jag kör med Bonus 6 kW. 208 m[sup]2[/sup] + uppvärmt garage till ca 5 grader C. Utan tillskott körde jag ner till -18 grader ute. Då var det 17 grader C inne.
Helt utan tillskott ska man väl inte säga, vi hade en del lampor på och några datorer, så någon kW extra får man väl räkna med.
En bergvärmepump bör väl klara minst -5 grader C utan tillskott.
Helt utan tillskott ska man väl inte säga, vi hade en del lampor på och några datorer, så någon kW extra får man väl räkna med.
En bergvärmepump bör väl klara minst -5 grader C utan tillskott.
Har du ingjuten golvvärme, det har jag och med det har jag samma problem som dig.
När temperaturen ute sjunker och tempgivarna kräver värme från pumpen händer det ingenting på ett bra tag, min btgplatta väger ca 50 ton, den måste värmas upp innan någon värme kommer, då räcker inte 4kw långt. Klart att elpatronen måste gå in och brassa på utav fan för att det ska hända något. Det hade säkert funkat bättre med radiatorer då de är mycket snabbare. På något vis skulle man ha en mer "långsam styrning" av värmen, svårt att förklara men tillåta att innetempen får variera lite mer, detta för att pumpen ska "hinna ifatt"
Golvvärme är SKIT!, enda fördelen är att man slipper se radiatorerna, i allt annat är radiatorer överlägset.
När temperaturen ute sjunker och tempgivarna kräver värme från pumpen händer det ingenting på ett bra tag, min btgplatta väger ca 50 ton, den måste värmas upp innan någon värme kommer, då räcker inte 4kw långt. Klart att elpatronen måste gå in och brassa på utav fan för att det ska hända något. Det hade säkert funkat bättre med radiatorer då de är mycket snabbare. På något vis skulle man ha en mer "långsam styrning" av värmen, svårt att förklara men tillåta att innetempen får variera lite mer, detta för att pumpen ska "hinna ifatt"
Golvvärme är SKIT!, enda fördelen är att man slipper se radiatorerna, i allt annat är radiatorer överlägset.
Jag har Comfortzone och där kan man ställa in något som kallas "nattsänkning". Det innebär att temperaturen tillåts sjunka lite innan tillskottet går in. Jag hade mycket tillskott i vintras innan jag kom på att ändra nattsänkningen. Det innebär att temperaturen ibland är 0,5-1 gr lägre än inställt värde på morgonen, men den "värmeskulden" jobbar värmepumpen ikapp under några timmar på förmiddagen. Tillskottet minskade dramatiskt efter denna ändring i styrningen.
Vaddå inte lika bra som en bergvärmepump !? Beror väl på vad den är dimensionerad för. I TWIN är ju jordvärmen ett KOMPLEMENT.
Ang. diskussionen om tillskott, hur länge i stöten kör den med tillskott ? Inte hela tiden va ?
Min har kört tillskott ibland, men bara under väldigt korta perioder(5min - nån halvtimme kanske) och ex. direkt efter en dusch.
Ang. diskussionen om tillskott, hur länge i stöten kör den med tillskott ? Inte hela tiden va ?
Min har kört tillskott ibland, men bara under väldigt korta perioder(5min - nån halvtimme kanske) och ex. direkt efter en dusch.
nobba skrev:Vaddå inte lika bra som en bergvärmepump !? Beror väl på vad den är dimensionerad för. I TWIN är ju jordvärmen ett KOMPLEMENT.
lite fle av mig, mena förståss att den nte har samma efekt som en bergvärmepump, då dessa fins i flera storlekar