Är det ngn som känna till detta?
Schunt fungerar bra.
Golvvärme fungerar.
38 C på framledning.
Cirkulations pump låter fungerar.
1bar i trycket.
Jag har luftat systemet samt alla radiatorer.
Värme cirkulerar inte på radiatorer på första våning?
Vad är den första ventil för? Hur ska den ställs?
Tack.
 
  • Värmesystem med kopparledningar, isolerade rör, ventiler och mätinstrument för golvvärmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilen (handtaget) längst till vänster i bilden är stängd. Tror inte den ska vara det. De två mindre ventilerna är injusteringsventiler för flödet och det behövs en särskild nyckel för att vrida på dessa.
 
Verkar som rörmokaren har tänkt till och installerat justerings/flödesventiler, en per stam på returen. Det är bra. Är sällan de gör det.. Dock verkar de stå helt öppna? De ska gärna vara strypta enligt de flödet stammen behöver. Om de är helt öppna så kan de bli knas på fördelningen av tillgängligt flöde. Man ska alltid ha ett mottryck.
Den vänstra kulventilen på ena Tur ledningen är stängd. Börja med att öppna den.

Hur många radiatorer matar en av dessa stammar? Om det är det vi ser?
Ser rätt klent dimensionerat ut.
 
Den stängda ventilen till vänster är för framtida behov. (det är inte det).
Kan man öppna cirkulations pump oavsett att systemet är igång?
Eller måste jag stänga av pannan o isolera pumpen innan jag skruva av den guldiga skruven som ligger i mitten?
Tusen tack för ert engagemang.
 
Man kan ta bort skruvlocket på cirkulationspumpen när den är igång för att se om motoraxeln snurrar. Behövs en stor trasa för det kommer en del vatten. Ofta kan man annars känna med fingrarna att motorn går och pumpen vibrerar en aning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.