200 läst · 1 svar
200 läst
1 svar
Isover standard eller basic?
Hej,
Det börjar bli dags att isolera mitt garagebygge, ca 65kvm med 2,7m takhöjd och golvvärme. Dom flesta handlare verkar sälja Isover standard, men en av dom säljer något som heter Isover basic som såklart är lite billigare. Den enda skillnaden jag kan hitta är att mängden återvunnet glas skiljer, dom har samma lambda-värde (37).
Jag köpte en förpackning med Isover standard då jag isolerade hörnen innan jag monterade det yttre lagret isolering och upplevde den som mer ”lättjobbad” än ”Ursa” som jag köpte till det yttre lagret då Isover 45mm var slut hos samtliga lokala handlare när jag behövde den. Dock var ju Isover 145mm och Ursa 45mm, det är första gången jag gör något sånt här så vet inte om det brukar påverka.
Är det samma skillnad på standard och basic så lägger jag gärna dom extra pengarna på standard, men om det enda som skiljer är texten på plasten så lägger jag hellre dom pengarna på något annat. Någon som vet?
Mvh
Det börjar bli dags att isolera mitt garagebygge, ca 65kvm med 2,7m takhöjd och golvvärme. Dom flesta handlare verkar sälja Isover standard, men en av dom säljer något som heter Isover basic som såklart är lite billigare. Den enda skillnaden jag kan hitta är att mängden återvunnet glas skiljer, dom har samma lambda-värde (37).
Jag köpte en förpackning med Isover standard då jag isolerade hörnen innan jag monterade det yttre lagret isolering och upplevde den som mer ”lättjobbad” än ”Ursa” som jag köpte till det yttre lagret då Isover 45mm var slut hos samtliga lokala handlare när jag behövde den. Dock var ju Isover 145mm och Ursa 45mm, det är första gången jag gör något sånt här så vet inte om det brukar påverka.
Är det samma skillnad på standard och basic så lägger jag gärna dom extra pengarna på standard, men om det enda som skiljer är texten på plasten så lägger jag hellre dom pengarna på något annat. Någon som vet?
Mvh
Ursa is a Polish product and even though I am Polish, I strongly advise against using this product. The only exception is soundproofing of internal walls. As a thermal insulation it is completely unsuitable despite the given Lambda value. If you place this wool in the wall and then drill (even with a small drill eg for Molly plug) the drill "catches" it and wraps it in a big blob causing the given section of the wall to lose insulation. I advise against it!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rak stålskena eller stålregel med mindre djup än standard
Byggmaterial & Byggteknik -
Rak stålskena eller stålregel med mindre djup än standard
Byggmaterial & Byggteknik -
Bör ändring av el med gamla färger på ledningarna följa samma eller ny standard?
El -
Finns det någon husleverantör som levererar fritidshus/mindre hus med "bra" standard eller är arkitektritat lösvirkeshus vägen att gå?
Fritidshus -
Offert - fast eller rörligt pris som standard?
El