237 läst · 6 svar
237 läst
6 svar
Isolina eller Hunton
Velar mellan att isolera rummets timmerväggar med Isolina lin-isolering i skivor eller Hunton träisolering i skivor.
Hunton verkar beprövat och lätt att få tag på, Isolina verkar svårare, många återförsäljare har slutat sälja (Bauhaus har dock). Är det någon med erfarenhet av dessa som vet om de är bra?
Hunton verkar beprövat och lätt att få tag på, Isolina verkar svårare, många återförsäljare har slutat sälja (Bauhaus har dock). Är det någon med erfarenhet av dessa som vet om de är bra?
Jag är återförsäljare av både Hunton, isolina och icell.
Isolina är dyrast. De har alla samma egenskaper. Icell & isolina är lite mjukare och flexiblare, så vid ojämna väggar kan det vara bra. Annars är Hunton styvare och har bättre densitet. Så bra mot ljud också. Reglar man cc 60 och har jämna ytor så föredrar jag Hunton.
Isolina är dyrast. De har alla samma egenskaper. Icell & isolina är lite mjukare och flexiblare, så vid ojämna väggar kan det vara bra. Annars är Hunton styvare och har bättre densitet. Så bra mot ljud också. Reglar man cc 60 och har jämna ytor så föredrar jag Hunton.
Byggnadsvårdare
· Enköping
· 139 inlägg
Håller med Albin. En annan sak som skiljer dom åt är vilken kemikalie som används som branddämpande funktion.
Isolina använder soda och Hunton använder ammoniumpolyfosfat. Vad Icell använder vet jag inte.
Isolina använder soda och Hunton använder ammoniumpolyfosfat. Vad Icell använder vet jag inte.
Är inget vidare på detta med kemikalier, vilken är ”bäst” då? Och risk för utsöndring med tiden osv?Byggnadsvårdare skrev:
Byggnadsvårdare
· Enköping
· 139 inlägg
Soda används i t.ex. bakpulver. Jag känner inte till några risker med det.
Ammoniumpolyfosfat används bl.a. som gödningsmedel. Det är irriterande för slemhinnor ( främst när kemikalien kommer i kontakt med vatten) och det finns ett gränsvärde inom EU som tillverkare måste förhålla sig till. Hunton ligger under dessa värden med god marginal.
Ammoniumpolyfosfat används bl.a. som gödningsmedel. Det är irriterande för slemhinnor ( främst när kemikalien kommer i kontakt med vatten) och det finns ett gränsvärde inom EU som tillverkare måste förhålla sig till. Hunton ligger under dessa värden med god marginal.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny eller gammal fuktskada?
Golv -
Felsöka motorskydd, trasigt eller ej samt förbikoppling!
El -
Korkunderlag eller Hunton Silencio 4mm på golvvärme på övervåning?
Golv -
Dyckert eller Ringspik med Spikpistol för montering av Huntonit Innertak?
Tak & Vind -
Huntonit-tak på läkt - eller faktiskt utan...
Byggmaterial & Byggteknik