Jag har en sommarhus i Skåne byggt på 60-talet, pga vattenläcka var vi tvungna att riva upp golvet. Konstruktionen är en betongplatta som är gjuten direkt på marken, på betongplattan finns golvreglar (upphöjda med kilar ca 7cm från betonggolvet), mellan reglarna låg isoleringen med 7cm distans till betongplattan, sen spånskiva och därefter parkettgolv. Dvs den enda luftspalt som fanns var de 7cm mellan betongplattan och isoleringen, det finns ingen till/frånluft till luftspalten. Hur ska jag bygga upp detta på bästa sätt, ska det vara till/frånluft eller annat att tänka på?
/Per
/Per
Använder man tex Nivell-system eller liknande så brukar man väl dra upp luftspalten på vägg (bakom socklarna). Men frågan är ju också lite: Hur länge har det varit sådär - och har det varit några problem ?P perra4 skrev:Jag har en sommarhus i Skåne byggt på 60-talet, pga vattenläcka var vi tvungna att riva upp golvet. Konstruktionen är en betongplatta som är gjuten direkt på marken, på betongplattan finns golvreglar (upphöjda med kilar ca 7cm från betonggolvet), mellan reglarna låg isoleringen med 7cm distans till betongplattan, sen spånskiva och därefter parkettgolv. Dvs den enda luftspalt som fanns var de 7cm mellan betongplattan och isoleringen, det finns ingen till/frånluft till luftspalten. Hur ska jag bygga upp detta på bästa sätt, ska det vara till/frånluft eller annat att tänka på?
/Per
Grundregeln är väl : Ingen organiskt materia direkt mot plattan (antar att kilarna inte är av trä eller ligger på syllpapp). Men om du sen har den luftspalten som förut, och det har funkat så kanske det är good enough ?
Om fukthalten har varit hög så kanske du får fundera på ventilation via vägg, eller tex rör i vardera änden, med det finns ju också risk att du suger ned fuktig luft så då kanske en avfuktare behövs eller liknande lösning.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Fanns det inga spår av nå tidigare problem så kan man ju i princip bygga likadant som tidigare men idag finns det som sagt modernare system. Räcker nog att golvet inte ligger dikt mot plattan så sofistikerade ventilationssystem behövs nog inte.
Vi har Betongplatta -> ångspärr -> cellplast -> spånskiva -> parkett. Sedan ventilerade socklar. Detta gäller suturräng. Har fungerat bra i 45 år.
Tänker att du borde kunna ersätta dåligt virke. Ersätta träkilarna med plast ala Nivell. Sen lämna spalt mot vägg.
Tänker att du borde kunna ersätta dåligt virke. Ersätta träkilarna med plast ala Nivell. Sen lämna spalt mot vägg.
Liknande trådar
-
Hur hanterar jag dränering och utvändig isolering vid sänkning av källargolv nära en befintlig betongplatta?
Grund & Markarbeten -
Vad gäller vid renovering av dusch med oisolerad betongplatta?
Badrum -
Bättra på betongplatta/golv vid uteplats
Altan & Uteplats -
Förstärkning av betongplatta vid pålning
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Oisolerad betongplatta: Fuktspärr vid golvregelsystem/nivellgolv?
Grund & Markarbeten