Håller på och byter innertak och tog hem en byggare som skulle göra arbetet. Har varit och titta till arbetet och det ser ut som på bilderna.
Ska inte isoleringen ligga ganska tätt mot plasten?
Hur gör man med håligheter som på bild 2 det känns spontant att det blir svårt att få i isolering och dessutom blir det ganska lite isolering. Dvs tunn strimla isolering mellan takbalk och regel men det är även ca 2cm höjdskillnad mellan regel och takbalken.. Ska där in isolering också?

Vill mest bara få bekräftat om de gör rätt eller inte.

• Innertak under konstruktion med synlig isolering och plast, fokus på glappet mellan balkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppsyn av träbjälkar och reglar i tak under renovering, synliga glapp och höjdskillnader för isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad finns ovanför innertaket?
(Varmt el kallt utrymme. Takpapp.?)
Hur tjockt är mkt resp lite isolering?

Isoleringen behöver inte ligga dikt an plasten. Normalt är det glespanel mellan takgips och reglar. Isoleringen ligger ovanpå glesen, så det är en luftspalt. Sedan brukar plasten ligga mellan reglar och gles i nyare hus, men det kan vara svårare att lyckas med vid ändringar i befintliga (äldre) hus, så då läggs den enklast mellan gips och gles. Enda skillnaden är att luftspalten/utrymmet används normalt för dold dragning av el, och om plasten är ovanför glesen så blir det inte hål i fuktspärren/plasten vid lamputtag etc.

En nackdel med så stor luftficka är att om man har ett litet luftläckage i det utrymmet mot en yttervägg så det kan tränga in uteluft genom självdrag som då kan kyla ganska stor yta.

P Plutus skrev:
En nackdel med så stor luftficka är att om man har ett litet luftläckage i det utrymmet mot en yttervägg så det kan tränga in uteluft genom självdrag som då kan kyla ganska stor yta.
Jag stod ju och tittade upp och kände hur det drog luft. Jag är mest orolig för vad som händer när värmen underifrån möter denna kalla luft. Känns som en väldigt bra start för fuktproblem.

Oldboy Oldboy skrev:
Vad finns ovanför innertaket?
(Varmt el kallt utrymme. Takpapp.?)
Hur tjockt är mkt resp lite isolering?

Isoleringen behöver inte ligga dikt an plasten. Normalt är det glespanel mellan takgips och reglar. Isoleringen ligger ovanpå glesen, så det är en luftspalt. Sedan brukar plasten ligga mellan reglar och gles i nyare hus, men det kan vara svårare att lyckas med vid ändringar i befintliga (äldre) hus, så då läggs den enklast mellan gips och gles. Enda skillnaden är att luftspalten/utrymmet används normalt för dold dragning av el, och om plasten är ovanför glesen så blir det inte hål i fuktspärren/plasten vid lamputtag etc.
Ovanför är det kallt med takpapp. Isoleringen är tänkt hålla tjockleken 200mm.
Jag förstår att den inte behöver ligga helt tätt inpå men 70mm känns som för stort mellanrum eller?

det rätta hade ju varit en 70mm skiva först ner till plasten och sen en 120mm över

T tuctuc skrev:
Jag stod ju och tittade upp och kände hur det drog luft. Jag är mest orolig för vad som händer när värmen underifrån möter denna kalla luft. Känns som en väldigt bra start för fuktproblem.

Jag förstår att den inte behöver ligga helt tätt inpå men 70mm känns som för stort mellanrum eller?
Om det drar kall luft på insidan av isoleringen är det nog något annat som inte stämmer då detta inte beror på den lilla spalten mellan isolering och plast..

T tuctuc skrev:
Om det är takpapp/yttertak ovan råsponten som syns i taket så ska det vara en luftspalt mellan isolering och råspont, samt att isoleringen ska ha papp på ovansidan mot luftspalten.
Är det luftspalt ovanför samt pappad/vindskyddad isolering?

70 mm känns som lite onödigt mkt luft, men om ni kommit överens om 200 mm och det är vad de lagt så finns det ju inte så mkt att klaga på.
Dock, om det är yttertak så vill man ju prega in så mkt isolering som det går, så ytterligare 70 mm hade ju suttit fint, om det nu inte pga rör och kablar (installation) gör att det måste vara öppet?

Drag under byggtiden kan ju bero på både det ena och det andra. Det väsentliga är att det är riktigt tätt runt om mot ytterväggar/takstolar etc så att det inte kan blåsa in genom isoleringen, eller att insekter, gnagare och fåglar får tillträde. (Luftspalten måste såklart ventileras utåt, med skyddsnät el motsvarande.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.