2 506 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
isoleringsfråga om innertak i garage
Håller på att byta taket i garaget, garaget är en ombyggd ladugård.
taket var förut isolerat med sågspån, nu när vi river ner taket så kommer vi använda rockwool.
frågan är, hur ska jag lägga plasten?
min logiska tanke är att lägga gipset i taket, ovanpå gipset lägga isolering och ovan det plast för att skydda isoleringen från att bli blöt och fuktig. (då yttertaket inte är det bästa och att det blåser in på "övervåningen")
är det ett rimligt antagade (gips -> isolering -> plast..)
taket var förut isolerat med sågspån, nu när vi river ner taket så kommer vi använda rockwool.
frågan är, hur ska jag lägga plasten?
min logiska tanke är att lägga gipset i taket, ovanpå gipset lägga isolering och ovan det plast för att skydda isoleringen från att bli blöt och fuktig. (då yttertaket inte är det bästa och att det blåser in på "övervåningen")
är det ett rimligt antagade (gips -> isolering -> plast..)
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Den konstruktionen kommer att skapa kondens under plasten, isoleringen blir blöt, det kommer att mögla.
Gips, plast, isolering är bättre.
Sågspån + rockwoll är ju en vanlig kombination vid tilläggsisolering men river ni så skippa spånet.
Cellulosa är nog bra, jag har gått över till det i mina byggen.
Är inte taket tätt så åtgärda det istället för plast på isoleringen.
Täta så det inte blåser in.
Protte
Gips, plast, isolering är bättre.
Sågspån + rockwoll är ju en vanlig kombination vid tilläggsisolering men river ni så skippa spånet.
Cellulosa är nog bra, jag har gått över till det i mina byggen.
Är inte taket tätt så åtgärda det istället för plast på isoleringen.
Täta så det inte blåser in.
Protte
Nu näms inget om eventuell uppvärmning och det är rätt viktigt i sammanhanget om jag förstått eller missförstått allt som skrivits om det här
Skippa plasten är nog ett gott råd oavsett.
Ska det bara isoleras lite lagom så att säga så lägg ströläkt ovanför reglarna och lägg isoleringen där helt löst så det blir ett helt täcke så slipper du problem med fukt bredvid reglarna.
Och har du inte redan köpt Rockwool så köp cellplast istället.
Skippa plasten är nog ett gott råd oavsett.
Ska det bara isoleras lite lagom så att säga så lägg ströläkt ovanför reglarna och lägg isoleringen där helt löst så det blir ett helt täcke så slipper du problem med fukt bredvid reglarna.
Och har du inte redan köpt Rockwool så köp cellplast istället.
kanske var otydlig, inget spån kommer att användas, spånet låg tidigare som isolering.
då jag bara hyr själva garagedelen å inte resten av bygnaden så är det inte aktuellt att renovera yttertak och över våningen.
till uppvärmningen kommer en diesel kanon(?) användas, och endast vara påslagen när jag är där för att få en vettig arbetstemp.
så det är vettigare att lägga gips,plast och isolering? i den ordningen.
och sedan lägga på lite stö-brädor ovan på reglarna?
då jag bara hyr själva garagedelen å inte resten av bygnaden så är det inte aktuellt att renovera yttertak och över våningen.
till uppvärmningen kommer en diesel kanon(?) användas, och endast vara påslagen när jag är där för att få en vettig arbetstemp.
så det är vettigare att lägga gips,plast och isolering? i den ordningen.
och sedan lägga på lite stö-brädor ovan på reglarna?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Det lät inge bra.
Isoleringen måste hållas torr så du får bygga en ställning med plast ovanför din isolering så takdroppet samlas upp / leds till något annat ställe.
Men en luftning ovan isoleringen är nog nödvändigt.
Protte
Isoleringen måste hållas torr så du får bygga en ställning med plast ovanför din isolering så takdroppet samlas upp / leds till något annat ställe.
Men en luftning ovan isoleringen är nog nödvändigt.
Protte