606 läst · 6 svar
606 läst
6 svar
Isoleringsförmåga
Hej,
Är det stor skillnad på dagens isolerings skivor gentemot 70 talets glasulls isolering i isoleringsförmåga?
Jag ska panela om ett garage och bakom sitter det typ glasull eller liknande. Inte kompakta skivor som det brukar vara idag.
Men vet ej om det är värt att sätta skivor istället
Är det stor skillnad på dagens isolerings skivor gentemot 70 talets glasulls isolering i isoleringsförmåga?
Jag ska panela om ett garage och bakom sitter det typ glasull eller liknande. Inte kompakta skivor som det brukar vara idag.
Men vet ej om det är värt att sätta skivor istället
Beror på hur mycket du vill lägga på ditt garage i tid/pengar.N Nygge72 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Tror inte att det är ngn dramatisk skillnad på själva isoleringsmaterialet. Men medvetandet om hur noga isoleringen skall sättas har förbättrats.
Ja det kan jag tänka mig. Vet inte hur de byggt detta garage, det är 950cc mellan reglarna, sen en snedsträva emellan var regel ser det ut som. Men det var väl så man gjorde antar jag. Funderar på att sätta nya reglar 600cc och kanske kottla mellan dem istället (om det ens är nödvändigt i det läget), ta bort strävorna och då sätta ny isolering. Är Inge sugen att sätt ny isolering som måste skäras snett med strävorna. Dels för att det tar mycket längre tid, men sen missar man säkerligen på vissa ställen och det blir otätt. Det som talar emot är om gipsskivor av någon anledning då r skruvade i strävorna medH hempularen skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Om det finns utrymme så kan det vara en idé att lägga på ett lager korslagd isolering utvändigt. Detta känns lite mer tidseffektivt samt att det har stor inverkan på U-värdet på väggen.
Finns tyvärr inte utrymme. Detta är ett klassiskt garage med platt tak, utan nämnvärt takutsprång. Så jag kommer lägga till luftspalt som dig saknas på panelen, så det i sig bygger ut för mycket redan, så jag lär justera lite upptill vid taketB bossespecial skrev: