Hej! Jag är rel nyinflyttad i ett hus med ett fristående garage, 30 kvm, murat i siporex. Sadeltak, ligger isolering ovanpå innertaket. Ingen uppvärmning för tillfället. Ingen ventilation finns på plats. Däremot står en helt öppen lucka upp till den lilla vinden, så där drar det ju, och det drar även runt garageporten som saknar lister längs sidorna. porten är felaktigt installerad. Saknar förutom listerna även handtag, fjäder, lås, mm mm. Inga reservdelar finns, de portfirmor jag pratat med rek att man byter porten.


Jag skulle vilja ordna så att garaget kan bara uppvärmt och mysigt för vintern. Hur bör jag göra med uppvärmning och ventilation tycker ni?
 
  • Öppen kvadratisk lucka i garage tak som visar en oisolerad vind, bredvid en osäkrad garageport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis öppet garage med synlig siporexvägg och osedda lister vid garageportens kant, indikerar drag och dålig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerad garageinteriör med felaktigt installerad port utan lister, handtag och lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppvärmning: Köp en luft/luft värmepump.
Ventilation: Täta luckan upp till vinden med både isolering och t.ex. plast så att det inte kan smita upp luft från garaget till vinden. Ta upp tilluft och frånluftsventiler i var sin ände av garaget. Installera en fläkt (t.ex. PAX eller liknande) som med fuktavkänning och ett inställt grundvarvtal så att den aldrig står still. Då bör du slippa mögel på fönsterkarmar osv. även om du kör in en blöt/isig/snöig bil ibland.

Så skulle jag ha gjort.
 
Tack för svar! Glömde nämna att jag inte tänkte ha någon bil därinne, mer hobbyrum/förvaring. Men det kanske inte ändrar ngt?
 
Ändrar inget i sak mer än att du klarar dig utan fuktavkänning på fläkten.
 
Nu kanske du redan hunnit komma vidare men ang. llvp så duger det mesta för garage. Många kör julapumpar (inkl vi). Se till att du kan köra den på typ 10 grader eller liknande som lagom i garage för de flesta.

Ska du inte köra in en fuktig bil känns en fläkt för utsug överdrivet. Självdrag lär räcka. Och tilluft har du nog runt den otäta porten (även om du nog bör täta den en del). Räcker alltså med en frånluftsventil. Ev genom tak för bättre självdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.