Hej
Jag håller på med en utbyggnad på 50 kvm. Enligt min konstruktionsritning ska jag ha isolering utanpå ångspärren! Alltså
Råspont
Luftspalt
195 isolering
Ångspärr
70 isolering
Glespanel
Gips
Är det inte risk att kondensen stannar i isoleringen?
Jag bifogar en bild. Tack på förhand
Jag håller på med en utbyggnad på 50 kvm. Enligt min konstruktionsritning ska jag ha isolering utanpå ångspärren! Alltså
Råspont
Luftspalt
195 isolering
Ångspärr
70 isolering
Glespanel
Gips
Är det inte risk att kondensen stannar i isoleringen?
Jag bifogar en bild. Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Tumregeln säger väl att ångspärren får sitta max 1/3 in i väggen,
för att inte hamna på fel sida om daggpunkten.
Så du borde vara på den säkra sidan.
för att inte hamna på fel sida om daggpunkten.
Så du borde vara på den säkra sidan.
Medlem
· Västernorrland
· 10 865 inlägg
nej så länge som ångspärren är tät så rör sig inte luften och ingen kondensering kan ske. Man bygger så där nuförtiden för då får man en obruten ångspärr och sen får du 45mm till där du förlägger el och sånt. Då slipper man punktera ångspärren med massa dosor och sånt.
Tack för svar! Jag läste det oxå, men sen läste jag osså på flera sidor att plasten alltid skulle ligga ytterst mot isoleringen sett från varmsidan😬 så jag blev lite orolig! Men då bör det ju funka!
Ok! Tyckte själv att detta sätt verkade lättast för nu har jag inga problem med eldragningen och precis som du säger så punkterar jag inte ångspärren! Tack för svaret
Eftersom du har glespanel mellan de liggande reglarna och gipsen kan du sätta plasten på insidan av all isolering.
28 mm glespanel räcker som installationsutrymme. Då slipper man även skära ur isoleringen runt alla rör/slangar och dosor.
28 mm glespanel räcker som installationsutrymme. Då slipper man även skära ur isoleringen runt alla rör/slangar och dosor.