Halloj

Vi har en öppen spis där det runda metallröret går upp genom övervåningen och genom vinden upp till storstenen. När vi lät besiktiga spisen fick vi en anmärkning.

Tittar man upp i schaktet där röret går så ser man att det sitter isolering runt röret högst upp. Sotaren anmärkte att vi borde ta bort denna isolering. Vi fick inget eldningsförbud och tolkade detta som någonting vi borde göra, inte måste.

Nu visar det sig att det är ruggit svårt att komma år schaktet. Allt är rätt dumt inbyggt och jag försöker nu ta reda på om det verkligen är så att isoleringen runt röret är ett stort problem som måste åtgärdas. Spisen är trycktestad, men sotaren menade på att en eventuell läckade gas inte kan ventlieras ut eftersom isoleringen sitter i vägen.

Är det någon som har någon kunskap/råd kring detta. För en nybörjare som jag så funderar man såklart om det finns brandrisker eftersom isoleringen ligger mot röret. Allt är byggt år 2004, så det är relativt nytt.

Om jag har försått rätt så kan en sotarbrand göra att röret blir ruggit varmt, men samtidigt tycker jag att det vore konstigt om man lade isoleringen på ett sånt sätt så att en brandrisk kan uppstå. Om jag tar bort isoleringen så kan väl å andra sidan vatten och fukt och kyla gå rakt ner i huset.

Jag vore jätteglad om någon kan reda ut begreppen för mig och ge mig råd om vad jag borde göra.

Hej!
Vet inte om detta hjälper men när jag monterade ett rostfritt rör i min skorsten så var det viktigt att "isolera" för att hålla upp temperaturen på rökgaserna och motverka kondens. Dock så var isoleringen något som jag tror hette vermikulit, ett grått, väldigt lätt ämne som såg ut som ärtstora stenar. Detta fyllde runt röret ända ner till stosen vid pannan. Ovanför detta så murade jag mellan pipan och röret för att inte få in fukt. Allt detta blev sedan godkänt av sotaren. Så vad det gäller att vädra ut läckande gas förstår jag inte, tycker nog att du skulle kontakta sotaren igen och fråga vad han menar att du ska göra, trots allt så är det ju han som ska godkänna eventuella ändringar

hej, förstår inte riktigt vad sotaren menar med att isolering måste bort. kring en skorsten måste det vara en viss fri yta av icke bränbart material. Oftas brukar man klä in "röret" med i en speciell isoering med ett metalnät på. Är det metall nät kring den isolering du tittar på i schaktet?

Det Micke59 talar om med värmekulit är när man stoppar in ett rör i en befintliga skorsten av ex tegel, då fyller man ut utrymmet mellan röret och skorstenen med värmekulit. I ditt fall så tolkar jag det som du enbart har en skorsten av metall, ett run rör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.