Hej, upptäckte att färg börjat släppa på en av väggarna i källaren, slog upp väggen för att se om de var fuktigt bakom. Bakom väggen så ligger isoleringen direkt emot husgrunden och är dyblöt. Dolt fel?
Hur gör jag för att åtgärda detta? Plåtreglar? Luftspalt?
Bifogar bilder

• Fuktig isolering bakom en källarvägg med synlig grund; fukt- och mögelskador nära ett källarfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggen i källaren visar fuktig isolering mot husgrunden med synlig blottad trästruktur och betong.
    Skapa konto
  • Skadad källarvägg med synlig husgrund och isolering; fuktproblem syns bakom lossad färg och gips vid fönstret.
    Skapa konto
  • Närbild av en fuktig källarvägg med isolering som ligger mot husgrunden, träreglar synliga, mögel och fuktfläckar på betongen.
    Skapa konto
  • Fuktig källarvägg med blöt isolering direkt mot husgrund, synlig efter uppslagen vägg.
    Skapa konto
Det är en uppreglad konstruktion i en källare. Bör inte kunna ses som dolt fel med tanke på att alla besiktningsprotokoll som någonsin skrivits innehåller varningar för detta.

Riv ut allt trä och all isolering mtp att det redan är fuktigt och sannolikt varit så länge. Ingen doft?

Vad är det för något? är det ett gammalt igensatt fönster som blivit motfyllt på utsidan? Ser nämligen gjutet ut. Om så är fallet borde det räcka med puts och silikatfärg. Dräneringen kan åtgärdas när det är dags för det.

Fönster ovanför, räcker det med att jag river ut allt, in med avfuktare sen putsar om?
Kan jag isolera på något sätt för att hålla inne värmen så bra som möjligt? Sätta plåtreglar för att sedan sätta isolering? Ej dikt emot yttervägg då. Eller ska jag skippa isolering helt?
Håller på att lägga plattor med fall från huset och har lätt bort vatten från stuprör(som tidigare rann rakt ner i husgrund) till brunn/stenkista och hoppas på att det ska vara tillräckligt. Har gammal stengrund och ska inte behövas att dränera dessa grunder om man bara leder bort så mycket av vatten som möjligt om jag förstått det rätt
Tack för input, köpte hus för ung och naiv, får stå mitt kasst nu. :)

Det beror ju på vad du vill göra med utrymmet. Undvik isolering på insidan om möjligt.

Stengrund? Den delen du fått fram ser formgjuten ut på insidan iallafall. Hade själv turen att vår grund var formsatt på både in och utsida när vi dränerade vilket gjorde att vi slapp rasrisken som kommer med dränering av gamla grunder.

Är väggytan du rivit under mark? Annars skulle jag bli misstänksam emot fönstrets täthet. Likväl är betong ett kallt material, ångtrycket på insidan kan räcka för att det ska bli fuktutfällning, speciellt om det ligger isolering mot eller nära betongen (gör isoleringen sitt jobb kommer betongen vara kall=kondens).

Fönstret ska bytas, men det jag tagit bild på är under mark, och tränger in fukt via betongen. Skippar jag isolering och pustar nytt så är jag på de gröna då?
Kan man göra något för att bättra på värmen i källaren då? Funkar vattenburen golvvärme i icke dränerade källare?

Rev bort mer gips för att se hur det såg ut, är träreglar här men inte dikt emot betong, va isolering dikt emot men gick lätt att ta bort, är glasfiberisolering i dom reglade väggarna idag. Träet ser ut att må bra, kan man ha det såhär? Eller ska jag byt ut emot plåtreglar även om det inte ligger emot betong?

Det behöver dräneras och isoleras utvändigt om man vill göra det på rätt sätt, sen kan du putsa väggarna invändigt.

Alternativt kan du lägga ventilerad vägg (och ev. golv om du har platta på mark (vilket är troligt)) och sen kan du regla på nytt invändigt med trä eller plåt och även isolera.

Sista alternativet är att du bara putsar väggarna och målar med silikatfärg.
Då kan du inte hänga något större på väggarna och inte heller isolera.

Måste man ventilera golvet om man lägger klinker i hela källaren med golvvärme?

O Ovesholm skrev:
Måste man ventilera golvet om man lägger klinker i hela källaren med golvvärme?
Måste, och måste... nä, skulle jag säga, om du har antingen natursten, eller mindre plattor (max. 10x10cm) så fukt kan vandra genom plattor och/eller fog.

Golvvärme på oisolerad platta är inte att föredra, men fungerar ofta bra ändå, speciellt om du har klinker, men läs på om "omvänd fuktvandring golvvärme" (här t.ex. https://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg-och-hjaelpmedel/fuktskador/omvaend-fuktvandring/) så ser du den eventuella problematik som kan uppstå.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Kan ju tillägga då att problemet som kan uppstå är att fukt börjar vandra inåt och då kommer ju allt som står på golvet, samt ev. nedre delarna av väggarna att få ett ökad fuktpåslag vilket då förstås kan leda till problem med mögelpåväxt och "dålig luft" då det blir för fuktigt inomhus.

anders07 anders07 skrev:
Kan ju tillägga då att problemet som kan uppstå är att fukt börjar vandra inåt och då kommer ju allt som står på golvet, samt ev. nedre delarna av väggarna att få ett ökad fuktpåslag vilket då förstås kan leda till problem med mögelpåväxt och "dålig luft" då det blir för fuktigt inomhus.
Okej, jag tänkte sätta plåttrelgar och sedan gips en bit upp över dessa sen lister i plast, så inget material som nuddar mark kan suga åt sig fukt. Tänkte gipsa emot ytterväggar i vissa rum, dock ej dikt emot utan lämna ca 7-10 cm från husgrund till gipsad vägg. Ska ha isolering i dessa väggar, borde inte va några problem va?
Tack för hjälpen än så länge :)

Njä, det är inte något jag skulle göra. Dels stänger du inne fukt bakom gipset, och isolering invändigt är inte att rekommendera eftersom värmeväxlingen blir på insidan av väggen och fukt dras inåt i väggen.

D
Träet på bilden ser friskt ut, så det kan väl inte ha varit fukt hela tiden i åratal? Har det varit mkt nederbörd hos er på sistone? Dvs hur stort är problemet? Lukt? Hursomhelst: vore inte rätt väg här att börja utifrån med skalet på utsidan -- dränering och någon fuktbroms där -- innan du börjar med insidan?

D datja skrev:
Träet på bilden ser friskt ut, så det kan väl inte ha varit fukt hela tiden i åratal? Har det varit mkt nederbörd hos er på sistone? Dvs hur stort är problemet? Lukt? Hursomhelst: vore inte rätt väg här att börja utifrån med skalet på utsidan -- dränering och någon fuktbroms där -- innan du börjar med insidan?
Regnade konstant i en vecka ca, har påbörjat jobb med dränering och lägga plattor, bytte ett fönster i samband med detta och så jag upptäckte att det va så fuktigt.
Jag tror att väggen varit så i 10 år+ men skulle uppskatta ännu längre då dosorna till vägguttagen är sådana man satte långt innan jag började jobba. Trädet ser väldigt friskt ut bakom alla väggar jag öppnat än så länge men det sitter ca 10-15 cm ifrån stengrund. (Isolerad vägg, isoleringen ser med bra ut, luktar heller inte dåligt)

anders07 anders07 skrev:
Njä, det är inte något jag skulle göra. Dels stänger du inne fukt bakom gipset, och isolering invändigt är inte att rekommendera eftersom värmeväxlingen blir på insidan av väggen och fukt dras inåt i väggen.
Hjälper det om man ventilerar väggen? Dvs gör mindre hål med galler 20 cm upp från golv och 20 cm ner från tak, kanske varannan meter? Lämnar hål i isoleringen där med såklart

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.