Hej!

Jag är väldigt ny till renoverings området och har bestämmt mig för att tilläggsisolera vindbjälklaget.

Huset är byggt på 1870talet och har inte hållits iordning så värst bra av min familj tidigare. Nu kommer jag, en ung, ovan, stadstjej som vill få huset i form igen.

Jag har klättrat runt på vinden och försökt mäta så gott som det går och försökt tänka logiskt. Just nu finns det sågspån som täcker bjälklaget. Pga läckage från taket tidigare finns även löv, bark och lite annat som ramlat in igenom taket. Förra sommaren byttes hela taket och är nu tät. Det verkar ligga tidningspapper eller någotliknande under sågspånet också.

Jag hade tänkt kratta ut sågspånet och sedan lägga till isoleringen, men som det är med huset är det inte så lätt som man vill först tro/hoppas. Jag vet att sågspån suger åt sig fukt, men hur mycket? Pappret/löven/barken som ligger där också, utgör det en mögelrisk?

Hur brukar det vara med ventilation i sådana här gamla vinder? Är det kanske bäst att göra ventilationsluckor innan? För den bästa långsiktiga lösningen, är det bättre/önskvärt att ta bort allt gammalt sågspån och lägga in nytt isolering helt och hållet eller är det inte värt arbetet?

Det finns inte ett enda standardmått i huset, och det kan vara allt från mellan 69cm till 155cm mellan bjälkarna. Skillnaden mellan spånet till överst på bjälkarna kan vara mellan 3 och 9cm. Är det lättare att använda lösull eller skivor?

Är det något mer jag bör tänka på? Tyvärr så går min CSN till böcker och studier, så det blir att jag måste utföra arbetet själv. Men det är nog en god ide att lära sig det här om jag ska fortsätta ta hand om huset....

Tacksam för alla tips och förslag!

Mvh,
Lisa

Hejsan..

Det finns i dag igentligen 2 typer av isoleringsmatreal

1. Cellulosa
2. Miniralull

Cellulosa är naturmatreal av levande typ, tex kutterspån, rivet tidningspapper, osv.

Fördelen med Cellulosa är att den andas. kan ta upp en viss mängd vatten & avge en viss mängd vatten. Sen kan man använda Cellulosa isolering på befintlig isolering. Möss o likande brukar inte gilla Cellulosa (Ekofiber)

Naktdelen är att den är lite dyrare, och kan i värsta fall möggla. (dock brukar det vara anti möggel medel i det)

Miniralull görs i Stenull eller glasull.
Fördelen med miniralull: Stenull tål värme till 1200 grader. Mögglar inte.

Naktdelar: Möss trivs i miniralull. man bör ta bort all gammal isolering & sedan installera en plast film under isoleringen så att innomhus fukt inte kan komma upp på vinden.

Ang Möggel. så brukar det nästan alldrig möggla i just isoleringen. utan det är i yttertaket som mögglet kommer om det nu kommer. Det beror på att det blir kondens där. Varm & fuktig innomhus luft möter kall vinter på yttertaket. I nya hus (från 70talet typ) så började man använda Miniralull & plast för att hindra innomhus fukten att nå den kalla sidan på huset.. = ingen kondens/mycket liten kondens..

Isolerar man mycket så sänker man temperaturen på vinden vilket kan med föra kondens..

Tänker man på ekonomin så är upp till 500 mm isolering helt rätt..

Lite länkar då med mat nyttig information.

Cellulosa:
www.ekofiber.se
www.termotra.se

Miniralull
www.isover.se
www.Paroc.se

Använd Lösull inte skivor..! betydligt enklare o bättre med lösull går dessutom snabbare med lösull..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.