Jag bor i ett gammalt hus från sent 1700tal, konstruktionen har ändrats några gånger och det är väl som med de flesta hus i den här åldern, Åren har inte alltid varit så nådiga. Jag har ägnat ett antal år och en trillion (ja kanske inte fullt) åt att renovera och det är verkligen ett hus att älska. Dock älskar jag inte en sak och det är när det blir kallt ute blir det kallt inne, rejält. Värmen går ut fort som bara den. Det är inte så att vi sitter och huttrar i +3 grader men det är kyligt.

Jag insåg problemet redan förra vintern och det var att mycket värme går upp på vinden. När snön fallit blir det snöfritt på nocken, fort. Taket är omlagt för något år sedan och det vara kanske inte det enklaste jobbet de hade gjort och att de då tog en och annan genväg får man antagligen acceptera. Med Genvägar var att de missade en luftspalt i en takfot på den sidan där de fick riva taket totalt och bygga upp igen. Takfoten stod öppet så förra vintern så om värmen försvann då var ingen större gåta. Jag insåg inte vidden av problemet just då men nu är denna öppning dock åtgärdad. I förrgår, när snön kom såg jag direkt samma problem. Snön smälte i nock på taket.

Antar att det fortfarande stiger för mycket värme upp på vinden. Jag har varit uppe och inspekterat vinden, det bör kunna läcka värme på minst 50 ställen om man är lite pessimistisk. För ett tag sedan hade jag en isoleringsfirma hos mig och bad om offert för att tilläggsisolera med ecofiber. Då sa de att man nog INTE skulle göra det pga att det skulle bli för kallt på vinden sen. OM de ändå skulle göra det satte de som krav att jag skulle placera plast över hela bjälklaget pga kondensering.

För det första är jag starkt skeptisk till plast överhuvudtaget i ett så här gammalt hus som princip men även att det faktiskt i praktiken inte är möjligt att få det tätt med plast på en sådan vind som vi har. Det går bjällkar kors och tvärs (ryggås tak) och på vissa ställen kan man inte ta sig in fysiskt. Som lök på laxen var de ganska dyra och om de inte gör något annat än att spruta in isoleringen kan jag lika gärna göra det själv tänkte jag.

Jag kan köpa borsalt behandat pappersriv som isolering för vettiga pengar och en spruta går att hyra för 300:- dygn. Funderar på att göra jobbet själv. Idag ligger c:a 10-25cm spån på bjälklaget. Tänkte spruta på ytterligare c:a 20-30cm. På vissa ställen finns det nästan ingen isolering (längst ut mot takfoten på takkupor osv) medan det är rätt tjockt på takets mitt.

Hur mycket vikt vågar man lägga på de befintliga bjälkarna? Det är i ok skick och gammalt timmer är segt men jag vill ju inte göra bort mig. Åsikter mottages tacksamt.

/Hlife
 
Jag skulle säga att med någon sorts cellulosafiberbaserad isolering ovanpå spånen behöver du inte ha plast som ångspärr. Räcker med någon form av papp eller annan broms som du troligen redan har. Träfibrerna och spånen kommer dessutom att kunna hantera stora fuktvariationer utan problem.

När det gäller ventilation så vill du inte ha för mycket sådan ut mot fuktig utomhusluft. Då kommer du troligen få in mer fukt än du vädrar ut vid temperaturväxlingar. Idealet är ju en lösning med ingen ventilation alls och en luftavfuktningssystem som tar hand om den fukt som tränger upp på vinden från huset. Blir ju en viss driftskostnad i elström men en avfuktare skulle ju här lösa ditt problem och hålla vindens luftfuktighet på en bra nivå.

Ett annat sätt är ju att isolera i omgångar. Börja med 20 cm och sätt dit någon mätare så du kan logga temperatur och luftfuktighet under den kommande vintern. Då får du ju snabbt reda på om du behöver ventilera/avfukta vid för hög luftfuktighet eller isolera mer om temperaturen är för hög fortfarande på vinden.
 
Det här är svårt. Varenda byggare jag pratat med är bergsäkra på att det ska upp plast, även vettiga sådana. På den varma sidan av bjälklaget, alltså i taket invändigt... Dessutom har de ett teoretiskt riktigt bra argument, man vill nog inte ha daggpunkten mitt i bjälklaget. Jag har ingen större erfarenhet själv annat än andra husägares försäkran om att det gått bra, varav jag känner 5 st mycket väl och de liter jag verkligen på. Ingen säger att det har fukt i bjälklaget, den isolering som varat längst är 20 cm med vindsisolering med den första cellulosafiberne, knappa 30 år gammal tror jag.

Men jag vet inte. Själv skjuter jag på problemet ett tag till. Just nu lutar det åt att jag inte isolerar för mycket i vårt gamla hus, antingen låter det vara som det är eller möjligen skotta ur och byta till ex ekofiber.

Ananrs kan jag tycka att cem77:s sista förslag låter vettigt.
 
Det ni säger känner jag ju till. Problemet är lite med ett så här gammalt hus är att det ibland får bli som huset tillåter. Ok, plast underst. mot innertaken. Men HUR? Jag tänker inte ta ner alla innertaken och sätta plast där. No way. Det går väl förvisso att lägga plast över sågspånet och sen lägga lösisolering ovanpå men hur bra är det? Det är som jag säger nästan omöjligt att få plasten "tät" nedåt oavsett, är det då nån ide? Där det inte blir tätt kommer det troligen rinna ner då? Verkar ju galet för då blir det ju en punktpåverkan med koncentrerad fukt?? Hur fungerar det med det spånet som ligger där idag, då borde det vara förkastligt det med? Bäst vore att ha en oisolerad vind ur det fuktperspektivet men det har man ju inte råd att värma. Ligger redan på gränsen med huset i det här skicket...

Vet ej om det ligger förhydningspapp el liknande under sågspånet däruppe. Tror snarare att det INTE finns nån alls med hänseendet att det ibland kommer en tuss med spån ner på golven på övervåningen. Det blir ju nån typ av cellulosafiber, jag har använt det i övriga huset med bra resultat. Hur länge det håller? INTE en aning. Hoppas inte jag behöver göra om det jobbet när jag blir 73 iaf. Det går bort.

cem77, du säger att det är smart att täta vinden. Det går inte tyvärr. Det är öppet åt alla håll i takfoten, det skulle bli ett gigantiskt jobb att åtgärda det, om det ens går för det går inte att komma åt överallt. Vad är det värsta som kan hända på säg 10 år om jag isolerar med ytterligare 20-30cm ekofiber, inte använder plast och vinden blir kallare på vintern med ett antal grader, hur många vet jag inte förstås. Kan det potentiellt bli mögellukt i huset eller trillar takstolarna in.

Som randanmärkning kan jag säga att det inte är konstigt att folk ser olika på sådana här problem. Byggarna har sin åsikt sen har jag varit i kontakt med byggnadsvårdskunniga och de skrattar, slår sig på knäna och säger, lägg ALDRIG plast i en gammal kåk. Du dödar den. Det är deras erfarenheter jag lyssnat mest till genom renoveringen men när jag talade med isoleringskillen sa han nått som förvisso är sant, "möglet ser ingen skillnad på gamla och nya hus". Det är den aspekten som gör att jag är tveksam. En tanke är ju att de knappast hade speciellt välisolerade hus förr. Det var luftigare. Problemet var att hålla huset varmt men det gjordes oftast bara i ett eller två rum på vintern. Det är skillnad mot idag. Därför kan jag känna att bägge lägren har lite rätt, båda två...:S
 
riv ner innertaket. finns inga genvägar som sagt. eller ha mycket ved att elda.
 
zsimpey skrev:
riv ner innertaket. finns inga genvägar som sagt. eller ha mycket ved att elda.
Bättre då att ta bort sågspånen ovanifrån. Den isolerar ändå rätt så dåligt när den är gammal. Då finns möjligheten att lägga ut en ångbroms väv ej plast ovanför takstolarn och ner i facken. Fyll sedan upp med lämplig höjd med någon cellulosa isolering.
 
Går inte att få tätt i en gammal kåk, med mindre än omfattande rivningar. Varför ens försöka?
Att byggarna säger som de säger är inte konstigt, de får en komplicerad tillvaro om de ska avvika från byggreglerna och då blir valet lätt. Vi hade mycket vettiga gubbar att göra iordning på landet och de gick med på att använda ecofiber. Luftspalt ville de inte vara utan. Lerklining - där började de skruva ordentligt på sig och vi förstod att gränsen var nådd.
Men ingen plast någonstans, det var vårt krav och det gick de med på när vi använde ecofiber.
Har man ett hus som kanske stått i sekler och kanske ska stå i några sekler till tänker jag att man inte kan använda plast. Hela det moderna tänkandet med plastspärr och mineralull är totalt fel ur byggnadsvårdssynvinkel.
För ett hus som är avskrivet efter tretti år och med en beräknad livstid på femti, så kanske.

Däremot vindpapp. Och fylla på med cellulosa i någon form. Så har vi gjort, och det funkar ok.
 
Om du redan känner till det vi säger så är det ingen idé att kommentera antar jag? Alla kort är på bordet, jag tror inte man vet mer helt enkelt. Ingen av de "frågorna" du ställer går att besvara. Det som kvarstår är empiri, svårigheten är att få fram tillförlitliga data eftersom ingen vill erkänna att de isolerat huset för mycket med fukt i bjälklaget och ett sjunkande huspris som följd. Jag antar att erfarna fukttekniker har mest erfarenhet, men de känns ofta skolade i en riktning, enkelspåriga. Så, ta det onda med det goda i ert gamla hus med lite högre elräkningar och skinntofflor, eller chansa.
 
Haj vi har sj'lva lagt på ekofiber, och vi har inte ens funderat på plast. Ska jag ha plast i mitt gammla hus är taket det sista stället det ska vara i. Som vindskydd använder vi bisonduk som släpper genom fukt, en otroligt lättarbetad duk jämfört med vindpapp. Vi har precis som du ganska kr¨nlig och ojämn vind, bisonduken är seg och enkel att vika.
Ska nämna att detta är enligt rekommendation från byggnadsvårds företag.
Min personliga åsikt: att lyssna på snickare som bygger vanliga moderna hus är galenskap. Natulrigtvis vet de snickare som håller på med byggnadsvård varje dag vad man ska göra med en gammal kåk, 1 + 1 =2 etc.
Har faktiskt frågat en "vanlig" snickare i 60 års åldern om det här med plast i taket på vårt hus. Det var första gången hörde något starkt avråda från det, endast vindpapp enligt honom.
Lycka till
 
Redigerat:
Ingen plast + moderat lager cellulosafiber ovanpå sågspånen (100-150mm) = lite bättre i alla fall
 
Hade en besiktningsman från Anticimex hemma för nåt år sedan. När vi var på vinden överraskade han mig med att tala sig varm för spån som isolering. Detta efter några decenniers erfarenhet av mögelskador.
Det rådande paradigmet med fuktspärr och mineralull kommer att försvinna och ersättas av något annat, förhoppningsvis bättre. Men låt oss inte förstöra fina äldre hus med något som råkade vara missriktade byggregler under några decennier.
Det kommer nya fiberdukar som inte är dyra och har goda egenskaper, bättre än vindpapp. T ex Moniers Veltitech som jag tänker pröva härnäst. Man behöver inte vara oemottaglig för ny teknik och nya material men låt sunt förnuft råda.
 
Fyll på med sågspån, blanda inte materialen.
Plasten i sig behövs inte om du bara har sågspån, sågspånet kommer torka ut under sommarperioden, på ett sätt som inte vanlig isolering gör, det är därför som ångspärr behövs när man kör med vanlig isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.