Hej, behöver er hjälp. Jag har precis fått upp utbyggnaden och ska nu isolera vinden. Eftersom jag inte har så gott om plats tänker jag använda PIR-isolering mot den varma sidan och stenull mot den kalla sidan. Jag planerar att göra arbetet själv.

Min plan för isoleringen (uppifrån och ner):​

1. Takpannor (redan klart)
  2. Takpapp (redan klart)
  3. Råspont (redan klart)
  4. Svart vindpapp som luktar tjära och är andningsbar. Fäst mot undersidan av råsponten (snickaren säger att den är bra)
  5. 2,5 cm luftspalt
  6. Oljehärdad masonit (med oljehärdade sidan uppåt)
  7. Stenull 35 mm (delad på mitten från 70 mm)
  8. PIR-skivor 180 mm (redan inköpta)
  9. Regelverk för plats åt elinstallationer
  10. Plywood
  11. Gips
Självklart har/kommer reglar sättas emellan och jag planerar att använda PIR-skum för att få allt helt tätt.

Tänker jag rätt? Snickaren insisterar på att använda vindpappen. Så länge det inte skadar tänker jag att det är bra med både livrem och hängslen.

Redigerat:
Behövs verkligen vindpapp om du har masoniten?

gammalt hus i övrigt?., ingen ångbroms alls i din beskrivning.

Det är ett gammalt hus i övrigt (byggt 1936). Men hela utbyggnaden är nyproduktion.
Vet inte om vindpappen behövs men snickaren säger att det är bra för kondensen skull. Skadar det att jag har den?

M MagicFingers skrev:
gammalt hus i övrigt?., ingen ångbroms alls i din beskrivning.
Jag har pratat med finfoam och dom säger att det inte behövs ångbroms då PIR isoleringen är aluminium folierad och kommer tejpa skarvarna.
Risken är att jag skapar dubbelisolering med kondens emellan men inte helt säker här?

kan lägga till att snickaren tycker också att jag ska lägga plast mot varma sidan mellan pir och plywood

Redigerat:
Det bör väl inte vara några problem med kondens på så hög höjd. Rummet kommer ju ha god cirkulation. Är det inte ett kök så skulle jag inte vara orolig för ångbroms.

S Småbrukaren skrev:
Det bör väl inte vara några problem med kondens på så hög höjd. Rummet kommer ju ha god cirkulation. Är det inte ett kök så skulle jag inte vara orolig för ångbroms.
ok, så bättre att lägga till en ångbroms mot PIR isoleringen då även mot väggarna (kommer även ha pir där)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.