Jo, det finns flera liknande trådar men massa olika svar. Testar en helt ny tråd som gäller:
- Fristående liten bastubyggnad byggt av stommar i 45 mm planktimmer
- Vedeldad kamin
- Ingen isolering i golv eller vägg ska finnas
- Byggnaden står oanvänd/kall största delen av året
Min tanke är att lägga 95 mm isolering uppåt och därefter sätta bastupanel invändigt i taket. Jag vill inte använda någon form av plast. Takåsarna är 120 mm så det borde ju då bli ca 25 mm luftspalt. Men, ska luftspalten vara nedåt mot bastupanelen eller uppåt mot befintliga takpanelen?
En annan fundering jag har är om jag måste ha någon form av vindpapp/vindskydd? Det borde väl inte behövas för det kan ju inte blåsa in, eller?
- Vedeldad kamin
Min tanke är att lägga 95 mm isolering uppåt och därefter sätta bastupanel invändigt i taket. Jag vill inte använda någon form av plast. Takåsarna är 120 mm så det borde ju då bli ca 25 mm luftspalt. Men, ska luftspalten vara nedåt mot bastupanelen eller uppåt mot befintliga takpanelen?
En annan fundering jag har är om jag måste ha någon form av vindpapp/vindskydd? Det borde väl inte behövas för det kan ju inte blåsa in, eller?
I ett isolerat tak rekommenderas en luftspalt mellan yttertaket och isoleringen. Och också att isoleringen skyddas av vindpapp eftersom den annars tappar en del av sin isoleringsförmåga.S slugger75 skrev:Jo, det finns flera liknande trådar men massa olika svar. Testar en helt ny tråd som gäller:
- Vedeldad kamin
[bild]
Nedåt behöver du inte ngn luftspalt, men däremot en ångspärr
Aha tack. Och vilket håll ska vindpappen vara (på ovansidan eller undersidan av isoleringen)?klaskarlsson skrev:
Och en ångspärr - vad är det och var ska den vara ...?
Träguidcen har en bra principskiss för värmeisolerade tak här:S slugger75 skrev:
https://www.traguiden.se/konstrukti...derlag-av-trapanel/spantak/varmeisolerat-tak/
Installationsskiktet blir dock troligen inte aktuellt i en bastu dock
Tack!klaskarlsson skrev:
Nu vet jag att såväl luftspalt som vindskydd ska vara på ovansidan av isoleringen, bra.
Men det verkar som att ångspärr är av plast, och just plast vill jag undvika då jag har hört att man inte ska ha det i stugor utan permanent uppvärmning. Stämmer det?
Liknande trådar
-
Isolering av taket utbyggnad öppet till nock, hjälp
Isolering -
Takbyte, konstruktions och isoleringsfrågor.
Tak & Vind -
Råd gällande isolering till gammalt sadeltak.
Isolering -
Isolering av tak - vilken typ?
Tak & Vind -
Någon asbest risk? Konstig isolering innertak. Massa naturmaterial.
Byggmaterial & Byggteknik