Hej, vi håller på att bygga ut i ett plan ca 60 kvm. Det ska vara en takterass på tillbyggnaden så i princip ett platt tak. Uppbyggnad är tätskikt, råspont, luftspalt, limträ 270x56, gles, gips. Tanken var att isolera med skivor 270 mm mellan limträbalkar (cc 60) och ytterligare ett lager 45 mm på tvären för att bryta köldbrygga. Inser nu att vi inte kommer att få plats med det tvärgående lagret utan att tumma för mycket på innertakshöjd. Vi kan inte heller bygga på uppåt då takterassen har en given höjd. Jag funderar på följande alternativ:

- Isolera med skivor alt lösull 270 mm mellan limträbalkar
- Kombinera PIR 100 mm med vanliga skivor (alt lösull) mellan limträbalkar
- Isolera med skivor alt lösull mellan balkar och bryta köldbrygga med 20 mm PIR med gips (som då blir innertak)

Hur skulle ni ha gjort? Andra ideer? Lösull eller skivor? Kan man blanda PIR med mer traditionell isloering? Och hur mycket köldbrygga är egentligen limträ (270x56)? Sektion av väggkonstruktion, isolering, teknisk ritning, byggmaterial, måttspecifikationer, arkitektonisk detalj, konstruktionselement, gulmarkerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för era erfarenheter
 
Rickard.
Trä har ungefär en tredjedel av den teoretiska isoleringsförmågan av vanlig isolering men utförandet kan spela ännu mer roll och hålla på och blanda in cellplast tror jag kan leda till sämre resultat. Om inte annat så tror jag iallafall det är dåligt spendera pengar ,27cm isolerat bjälklag är mycket välisolerat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Topsy67
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Trä har ungefär en tredjedel av den teoretiska isoleringsförmågan av vanlig isolering men utförandet kan spela ännu mer roll och hålla på och blanda in cellplast tror jag kan leda till sämre resultat. Om inte annat så tror jag iallafall det är dåligt spendera pengar ,27cm isolerat bjälklag är mycket välisolerat.
Tack, det var den typ av information jag var ute efter. Så även om ca 15% av taket består av limträ så är det inte mycket till köldbrygga då? På det befintliga huset är det platta taket isolerat med runt 400 mm så jag tyckte 270 mm verkade lite. Men kanske tillräckligt? Huset ligger i Stockholmsområdet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.