grund.jpg

Hej!

Har gjort en mindre utbyggnad över gamla altan-delen. (ca 15kvm)Det är nu dags att börja tänka på hur jag ska bygga in samt isolera grunden. Som ett första moment har jag börjat att isolera med 100mm stenull underifrån. Behöver lite tips för vidare arbetsgång. Har läst runt så mycket jag kunnat men blir inte mycket klokare på vilket sätt som är bäst. Tanken är i alla fall att det ska muras upp någon sorts mur runt hela bygget senare. Det kommer att ligga vattenburen golvvärme i hela utbyggnaden)

Hur tjock bör isoleringen vara mot golvbjälklaget? 300mm eller mer? Ska jag även isolera ned mot marken? Kan man isolera hela utrymmet? (Har stort lager av stenull liggandes hemma) Behövs det ventilation i muren eller inte? Fläktar? (Vill helst undvika elförbrukande lösningar) Muren har jag tänkt att mura upp med vanlig tegelsten som jag har här hemma.

Hur hade ni gjort? Vad är den ultimata lösningen i just detta fall?
 
Hej

Jag hade nog haft mellan 200-300mm isolering mot bjälklaget, och så hade jag satt in ventiler för ventilationens skull ioch med att du får en luftspalt.

Fläktar kan du alltid eftermontera om du ser att det skulle behövas.

Lycka till
mvh Jocke
 
Tack för svaret.

Jag var först inne på en varmgrund men efter en hel del forskning i ämnet har jag dock i princip bestämt mig för följande lösning:

Öppen plintgrund. Om man ser det i lager uppifrån så är tanken:
Golv -> golvgips -> plywoodskivor med golvärmeslingor - > plast -> plywood -> gamla altangolvet (trall) -> 250mm isolering (stenull) ev mer? -> asfaboard

Och istället för mur liggande tryckt virke med 1cm mellanrum mellan brädorna. Vad tror ni?
 
Eftersom du har en möjlighet att bygga på höjden så verkar detta vara en bra lösning.

mvh Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.