Jag har isolerat loftet på vårt hus hemma. Huset är från 1974, och jag rensade bort all gammal stenull, dukade alla bjälklag med diffusionsöppen duk från Isover och fick sen inblåst 400 mm Insulsafe. Så här långt har det fungerat mycket bra och med stor energibesparing. Jag hade lovat mig själv att jag aldrig mer skulle ge mig på ett sådant mardrömsprojekt igen, men med dagens osäkerhet kring energipriser så är det lockande att göra samma projekt för fritidshuset...Det är byggt 1951, och jag har visserligen inte "rensat" loftet än, men tror kanske inte (?) att där finns någon spärr alls under isoleringen. Vet inte vad som var "standard" 1951. I huset från 1974 fanns en mycket trasig och tunn plastfilm...Vad tror ni, borde man även i fritidshuset kunna lägga en diffusionsöppen duk innan man blåser in isolering? Samt täta vid takfot, bygga sarg runt lucka samt krypbryggor? Jag vet att man antagligen bara skulle kunna blåsa in ny isolering ovanpå den gamla, men jag tror att en duk i botten är bra. Någon som gjort liknande? något att tänka på?

Någon med hus från 1950 eller tidigare som har erfarenhet av ångspärr och isolering?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.