Hej, Nybörjare som håller på att bygga en stuga på plintgrund och funderar på isoleringen av golvbjälklaget, som är 24 cm tjockt. Nu skall jag lägga in vindskydd innan jag isolerar och de rullar som finns är 1,25 och 1, 35 cm breda. Är det meningen att man skall rulla ut dessa längsgående i varje bjälklagsfack som är 60 cm brett och sedan låta det överlappa lite åt sidorna, eller skall man fästa vindskyddet uppe på varje regel? Eller skall man kanske rulla ut det tvärsöver reglarna ner i varje fack med viss överlappning i sidled? Spelar det någon roll vilket och hur gör ni vana byggare?

Magnus

Kommer du inte åt att göra det underifrån? Det är ju onekligen enklaste sättet, bara banka fast med häftpicka på undersidan av golvbjälkarna.

Det skulle naturligtvis gå, men jag trodde att vindskyddet skulle vara innanför blindbotten.

Har en fundering på ett liknande bekymmer. Rivit bort gamla golvet i köket och tänkte lägga ny isolering. Gamla isoleringen bestod av gullfiber med spån uppepå till en höjd av totalt ca 15cm. Nu ska ny isolering ner, men måste man vindskydda först? Ger det stor effekt? Finns bara blindbottenskivorna sedan förut, och under golvet kommer man inte åt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.