1 538 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Isolerat garage utan ventilation med betongplatta utan avlopp
Hej!
Har en del i en lada som används som garage. Utrymmet är isolerat i väggar och tak men plattan har inget avlopp och utrymmet har ingen isolering. Då jag bor i den del av Sverige som får väldigt mycket snö och har en lång och kall vinter hade jag gärna använt utrymmet för att tina upp och få bilen i övrigt varm.
Ställde in bilen igår under 2 timmar, hade kupevärmen igång som gjorde att utrymmet blev runt 8+ grader. Blev ju ett par mindre pölar på golvet just pga snön som smälte undan. Då allting är av trä, även själva porten in (2 dörrar) så fick jag lite problem med att stänga den när jag skulle iväg. Tänker att den kanske svällde lite av fukten.
Hur löser jag detta på enklast (ska bygga om nästa år och sätta in avlopp bla) med tanke på fukten som uppstår? Har tänk att installera en 2/3kw värmefläkt som är temp. styrd. Räcker det med ett spjäll som alltid är öppet eller ska den vara styrd av fuktigheten? Tänker så att jag inte ventilerar ut att värme.
Tack på förhand!
Har en del i en lada som används som garage. Utrymmet är isolerat i väggar och tak men plattan har inget avlopp och utrymmet har ingen isolering. Då jag bor i den del av Sverige som får väldigt mycket snö och har en lång och kall vinter hade jag gärna använt utrymmet för att tina upp och få bilen i övrigt varm.
Ställde in bilen igår under 2 timmar, hade kupevärmen igång som gjorde att utrymmet blev runt 8+ grader. Blev ju ett par mindre pölar på golvet just pga snön som smälte undan. Då allting är av trä, även själva porten in (2 dörrar) så fick jag lite problem med att stänga den när jag skulle iväg. Tänker att den kanske svällde lite av fukten.
Hur löser jag detta på enklast (ska bygga om nästa år och sätta in avlopp bla) med tanke på fukten som uppstår? Har tänk att installera en 2/3kw värmefläkt som är temp. styrd. Räcker det med ett spjäll som alltid är öppet eller ska den vara styrd av fuktigheten? Tänker så att jag inte ventilerar ut att värme.
Tack på förhand!
Ska du dagligen köra in slaskig bil så blir det mycket fukt att ta hand om. Kan vara värt att kika på att sätta in en luftavfuktare.
Du kan också räkna på kostnaden för att driva värmefläkten. Kan vara värt att gå på en luftvärmepump istället
Du kan också räkna på kostnaden för att driva värmefläkten. Kan vara värt att gå på en luftvärmepump istället
En bra avfuktare är nog en bättre start, ger ju både viss värme plus att du får bort fukten.
Plus även en vanlig fläkt som blåser under bilen för att torka upp bättre där.
Plus även en vanlig fläkt som blåser under bilen för att torka upp bättre där.
Bilen kommer stå i garaget hela tiden när jag är hemma, så det är om det snöar mycket när jag är på jobbet eller att det blir mycket snö på bilen när jag åker hem. Är enbart då bilen behöver tinas av, annars så kör jag bara motorvärmaren, bilen blir varm fort ändå.S Stuff skrev:
Har fått tipps på en luftvärmepump men, då det är rätt mycket jobb jag står inför så vill jag inte installera en sådan i dagsläget då jag inte vet hur allt ska utformas i framtiden. Har däremot en vedpanna i verkstaden bredvid, dock en isolerad vägg emellan - så tror nog inte mycket spillvärme hade gått in till garaget.
Menar du en vanlig cirkulationsfläkt för golvet då? Avfuktarna jag hittade lite som hastigast verkar ju enbrat ha en arbetstemp. på +5 och upp, då måste jag ändå köra en värmekälla i garaget då det kommer nog bli kallare än så.rotbackarn skrev:
Precis, oavsett hur varmt och torrt så är ju plattan kall och det torkar långsamt under bilen. Blir stor skillnad med lite bättre cirkulation.A andrem skrev:
Woods avfuktarna går väl ner till 3 grader - dock med minskande effekt så klart. Kallare så behövs kanske inte avfuktning. Bilen värmer en del när den kommer in varm. Men en mindre värmefläkt kan ju hjälpa när det är 0-5 grader.
Liknande trådar
-
Ventilation till isolerat garage/kontor
Ventilation -
Isolera gammalt oisolerat garage
Isolering -
Golvbrunn i källare/garage och en brunn utanför - stänga golvbrunn inomhus?
Vatten & Avlopp -
Garageplatta utan skydd
Grund & Markarbeten -
Smältvatten i isolerat garage utan värme
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus