888 läst · 18 svar
888 läst
18 svar
Isolerar vind i gammalt torp, har nog klantat till det..
Håller på att renovera vinden i ett gammalt torp från sekelskiftet och har börjat med väggarna på kortsidan. Detta är en riktig råvind med stora springor mellan träpanelen. Efter att ha läst på femtioelva gånger om hur gamla torp som kallställs under stora delar av året ska renoveras har jag kommit fram till följande "uppbyggnad" med start utifrån:
1. Träpanel (finns som sagt redan med stora springor)
2. Luftspalt 25mm med läkt och masonit
3. Träfiberisolering
4. Innervägg/innerpanel
Nu till det stora problemet..Luftspalten! Som den amatör jag är så har jag inte riktigt förstått det här med att luftspalten kräver tilluft och frånluft och jag kan verkligen inte heller förstå hur jag ska lyckas uppnå detta när jag isolerar från insidan. Bjälkarna är liksom i vägen för att få ett flöde av luft nerifrån och upp. Dessutom förstår jag inte heller vad nyttan skulle vara då luften rör sig i princip helt fritt mellan springorna i ytterpanelen.
1. Träpanel (finns som sagt redan med stora springor)
2. Luftspalt 25mm med läkt och masonit
3. Träfiberisolering
4. Innervägg/innerpanel
Nu till det stora problemet..Luftspalten! Som den amatör jag är så har jag inte riktigt förstått det här med att luftspalten kräver tilluft och frånluft och jag kan verkligen inte heller förstå hur jag ska lyckas uppnå detta när jag isolerar från insidan. Bjälkarna är liksom i vägen för att få ett flöde av luft nerifrån och upp. Dessutom förstår jag inte heller vad nyttan skulle vara då luften rör sig i princip helt fritt mellan springorna i ytterpanelen.
Om du har så stora springor i panelen så kan det nog räcka. Normalt sett, vid nybygge och lockpanel, så brukar lufcirkulationen "i" panelene vara ytetrs begränsadhermond__ skrev:
Håller på att renovera vinden i ett gammalt torp från sekelskiftet och har börjat med väggarna på kortsidan. Detta är en riktig råvind med stora springor mellan träpanelen. Efter att ha läst på femtioelva gånger om hur gamla torp som kallställs under stora delar av året ska renoveras har jag kommit fram till följande "uppbyggnad" med start utifrån:
1. Träpanel (finns som sagt redan med stora springor)
2. Luftspalt 25mm med läkt och masonit
3. Träfiberisolering
4. Innervägg/innerpanel
Nu till det stora problemet..Luftspalten! Som den amatör jag är så har jag inte riktigt förstått det här med att luftspalten kräver tilluft och frånluft och jag kan verkligen inte heller förstå hur jag ska lyckas uppnå detta när jag isolerar från insidan. Bjälkarna är liksom i vägen för att få ett flöde av luft nerifrån och upp. Dessutom förstår jag inte heller vad nyttan skulle vara då luften rör sig i princip helt fritt mellan springorna i ytterpanelen.
Sedan har vi de ställen där det inte finns några springor. Hur attans ska jag få till en luftspalt här? Bjälken i botten gör det omöjligt?
Ni proffs måste vara riktigt less på oss amatörer som försöker ge oss på saker vi kanske borde hyra in folk för 😄 men ja jag har tyvärr inte pengarna för detta så jag får försöka lösa det hela själv 😄
Om någon av er som läser denna tråd har koll på detta får ni mer än gärna svara. Är på plats här på torpet tills imorgon kväll så hade varit guld att få lite guidning redan nu ikväll.
Trevlig helg alla!
Ni proffs måste vara riktigt less på oss amatörer som försöker ge oss på saker vi kanske borde hyra in folk för 😄 men ja jag har tyvärr inte pengarna för detta så jag får försöka lösa det hela själv 😄
Om någon av er som läser denna tråd har koll på detta får ni mer än gärna svara. Är på plats här på torpet tills imorgon kväll så hade varit guld att få lite guidning redan nu ikväll.
Trevlig helg alla!
In the case of walls, the gap is not that important. If you use wind insulation, the minimal gaps between the panels will ensure the diffusion of water vapor. However, if you want to make a usable attic, it is very important that the roof surface has this gap and air flow. This will prevent the roof covering from rotting (it allows water vapor diffusion).
Medlem
· Västernorrland
· 2 133 inlägg
Det där med att garantera ett flöde i luften är väl något som blir aktuellt att tänka på om man har en tät färg på utsidan och begränsat med utrymme och öppningar för luften på baksidan?
Jag har distanser och skiva på samma vis. Informellt rådgjort med en person som är professionellt kunnig på gamla hus. Bedömt som funktionellt, men hade av principskäl inte godkänts om det varit krav på antikvarisk kontroll.
Men kan inte masonit vara lite för böjlig när du packar in isoleringen? Jag har osb till detta i mina väggar.
vindpapp (fästs på baksidan av panelen med häftpistol. Dessa viks in en bit på de olika stolpar och bjälkar som panelen sitter på. Inte helt konventionellt men bästa sättet att hindra blåst in i isoleringen utifrån förutsättningen att man ska pussla in det i de utrymmen som konstruktionen erbjuder. Eftersom jag vet att huset inte står väderutsatt, har en gammal panel av bra virke, och endast slamfärg på utsidan så litar jag på att den blöta som blir utan problem torkar tillräckligt i mitt fall. Panel luftad utifrån och luftspalt som hindrar att något vandrar vidare inåt.
läkt 33 mm och osb (bitar av läkt spikade på skivan inte i husets panel)
Isoleringssskivor 120mm (i mitt fall av lin eftersom det var det mest tillgängligt då jag handlade)
Råspont (börjar nerifrån och packar in kompletterande bitar av isolering i de udda formade utrymmena allt eftersom)
vindpapp (Alltså inte någon skillnad i hur genomsläppligt det är utanför rep. innanför isoleringen. Men igen resonerat från min användning och konstruktionen i övrigt är det bedömt som ok här. Placering innanför råsponten pga. blir vettigare montering, därmed funktionsmässigt bättre totalt sett, och i praktiken finns mer otätheter samt kontakt med luftspalten utåt. Råsponten i sig bidrar också till att insidan totalt sett blir 'tätare' än utsidan)
Pärlspontpanel (som ska målas med linoljefärg)
Det är tänkt att det ska vara möjligt att byta panel en dag om det behövs. Om man då tar ner den lite planerat och allt eftersom spikar fast annat som håller skivorna kvar och vid montering lägger ny vindpapp, denna gång utanpå stommen.
Jag har distanser och skiva på samma vis. Informellt rådgjort med en person som är professionellt kunnig på gamla hus. Bedömt som funktionellt, men hade av principskäl inte godkänts om det varit krav på antikvarisk kontroll.
Men kan inte masonit vara lite för böjlig när du packar in isoleringen? Jag har osb till detta i mina väggar.
vindpapp (fästs på baksidan av panelen med häftpistol. Dessa viks in en bit på de olika stolpar och bjälkar som panelen sitter på. Inte helt konventionellt men bästa sättet att hindra blåst in i isoleringen utifrån förutsättningen att man ska pussla in det i de utrymmen som konstruktionen erbjuder. Eftersom jag vet att huset inte står väderutsatt, har en gammal panel av bra virke, och endast slamfärg på utsidan så litar jag på att den blöta som blir utan problem torkar tillräckligt i mitt fall. Panel luftad utifrån och luftspalt som hindrar att något vandrar vidare inåt.
läkt 33 mm och osb (bitar av läkt spikade på skivan inte i husets panel)
Isoleringssskivor 120mm (i mitt fall av lin eftersom det var det mest tillgängligt då jag handlade)
Råspont (börjar nerifrån och packar in kompletterande bitar av isolering i de udda formade utrymmena allt eftersom)
vindpapp (Alltså inte någon skillnad i hur genomsläppligt det är utanför rep. innanför isoleringen. Men igen resonerat från min användning och konstruktionen i övrigt är det bedömt som ok här. Placering innanför råsponten pga. blir vettigare montering, därmed funktionsmässigt bättre totalt sett, och i praktiken finns mer otätheter samt kontakt med luftspalten utåt. Råsponten i sig bidrar också till att insidan totalt sett blir 'tätare' än utsidan)
Pärlspontpanel (som ska målas med linoljefärg)
Det är tänkt att det ska vara möjligt att byta panel en dag om det behövs. Om man då tar ner den lite planerat och allt eftersom spikar fast annat som håller skivorna kvar och vid montering lägger ny vindpapp, denna gång utanpå stommen.
Medlem
· Västernorrland
· 2 133 inlägg
Vad har du för färg på utsidan?hermond__ skrev:
Sedan har vi de ställen där det inte finns några springor. Hur attans ska jag få till en luftspalt här? Bjälken i botten gör det omöjligt?
Ni proffs måste vara riktigt less på oss amatörer som försöker ge oss på saker vi kanske borde hyra in folk för 😄 men ja jag har tyvärr inte pengarna för detta så jag får försöka lösa det hela själv 😄
Om någon av er som läser denna tråd har koll på detta får ni mer än gärna svara. Är på plats här på torpet tills imorgon kväll så hade varit guld att få lite guidning redan nu ikväll.
Trevlig helg alla!
Jag har struntat i den biten. Min panel ligger ändå direkt mot timmerstommen därifrån och hela vägen ner.
Det viktiga är att panelen kan torka i den mån den blir fuktig. Om fasaden inte vetter mot Västerhavet och inte har tät färg på utsidan kan man tillämpa lite allmänt förnuft på hur mycket luft som behöver komma åt och var.
Thank you!S sturnus skrev:In the case of walls, the gap is not that important. If you use wind insulation, the minimal gaps between the panels will ensure the diffusion of water vapor. However, if you want to make a usable attic, it is very important that the roof surface has this gap and air flow. This will prevent the roof covering from rotting (it allows water vapor diffusion).
Stort tack för svar! Känns som ett bra upplägg! Angående masoniten så håller jag med om att den kan bli lite böjig men ser till att sätta nån läkt extra som gör att den inte kan böjas in.R Räknenisse skrev:Det där med att garantera ett flöde i luften är väl något som blir aktuellt att tänka på om man har en tät färg på utsidan och begränsat med utrymme och öppningar för luften på baksidan?
Jag har distanser och skiva på samma vis. Informellt rådgjort med en person som är professionellt kunnig på gamla hus. Bedömt som funktionellt, men hade av principskäl inte godkänts om det varit krav på antikvarisk kontroll.
Men kan inte masonit vara lite för böjlig när du packar in isoleringen? Jag har osb till detta i mina väggar.
vindpapp (fästs på baksidan av panelen med häftpistol. Dessa viks in en bit på de olika stolpar och bjälkar som panelen sitter på. Inte helt konventionellt men bästa sättet att hindra blåst in i isoleringen utifrån förutsättningen att man ska pussla in det i de utrymmen som konstruktionen erbjuder. Eftersom jag vet att huset inte står väderutsatt, har en gammal panel av bra virke, och endast slamfärg på utsidan så litar jag på att den blöta som blir utan problem torkar tillräckligt i mitt fall. Panel luftad utifrån och luftspalt som hindrar att något vandrar vidare inåt.
läkt 33 mm och osb (bitar av läkt spikade på skivan inte i husets panel)
Isoleringssskivor 120mm (i mitt fall av lin eftersom det var det mest tillgängligt då jag handlade)
Råspont (börjar nerifrån och packar in kompletterande bitar av isolering i de udda formade utrymmena allt eftersom)
vindpapp (Alltså inte någon skillnad i hur genomsläppligt det är utanför rep. innanför isoleringen. Men igen resonerat från min användning och konstruktionen i övrigt är det bedömt som ok här. Placering innanför råsponten pga. blir vettigare montering, därmed funktionsmässigt bättre totalt sett, och i praktiken finns mer otätheter samt kontakt med luftspalten utåt. Råsponten i sig bidrar också till att insidan totalt sett blir 'tätare' än utsidan)
Pärlspontpanel (som ska målas med linoljefärg)
Det är tänkt att det ska vara möjligt att byta panel en dag om det behövs. Om man då tar ner den lite planerat och allt eftersom spikar fast annat som håller skivorna kvar och vid montering lägger ny vindpapp, denna gång utanpå stommen.
Sen blir jag inte klok på detta med vindpapp och masonit. Vad jag förstått så är masonit ett fullgott substitut till vindpapp? Dvs masoniten gör samma jobb som vindpappen hade gjort. Sett flera här på Byggahus.se som hävdar att masonit fungerar som vindskydd.
Jag har falu rödfärg så borde vara lugnt. Tror också det kommer kunna torka finfint.R Räknenisse skrev:Vad har du för färg på utsidan?
Jag har struntat i den biten. Min panel ligger ändå direkt mot timmerstommen därifrån och hela vägen ner.
Det viktiga är att panelen kan torka i den mån den blir fuktig. Om fasaden inte vetter mot Västerhavet och inte har tät färg på utsidan kan man tillämpa lite allmänt förnuft på hur mycket luft som behöver komma åt och var.
Stort tack för dina svar!
Thank you for taking the time to reply! Could the masonite board work as a substitute to wind isolation/paper?S sturnus skrev:In the case of walls, the gap is not that important. If you use wind insulation, the minimal gaps between the panels will ensure the diffusion of water vapor. However, if you want to make a usable attic, it is very important that the roof surface has this gap and air flow. This will prevent the roof covering from rotting (it allows water vapor diffusion).
If you have OSB on the outside and raspont on the inside, that's a mistake. The board has greater diffusion resistance than the panels.R Räknenisse skrev:Det där med att garantera ett flöde i luften är väl något som blir aktuellt att tänka på om man har en tät färg på utsidan och begränsat med utrymme och öppningar för luften på baksidan?
Jag har distanser och skiva på samma vis. Informellt rådgjort med en person som är professionellt kunnig på gamla hus. Bedömt som funktionellt, men hade av principskäl inte godkänts om det varit krav på antikvarisk kontroll.
Men kan inte masonit vara lite för böjlig när du packar in isoleringen? Jag har osb till detta i mina väggar.
vindpapp (fästs på baksidan av panelen med häftpistol. Dessa viks in en bit på de olika stolpar och bjälkar som panelen sitter på. Inte helt konventionellt men bästa sättet att hindra blåst in i isoleringen utifrån förutsättningen att man ska pussla in det i de utrymmen som konstruktionen erbjuder. Eftersom jag vet att huset inte står väderutsatt, har en gammal panel av bra virke, och endast slamfärg på utsidan så litar jag på att den blöta som blir utan problem torkar tillräckligt i mitt fall. Panel luftad utifrån och luftspalt som hindrar att något vandrar vidare inåt.
läkt 33 mm och osb (bitar av läkt spikade på skivan inte i husets panel)
Isoleringssskivor 120mm (i mitt fall av lin eftersom det var det mest tillgängligt då jag handlade)
Råspont (börjar nerifrån och packar in kompletterande bitar av isolering i de udda formade utrymmena allt eftersom)
vindpapp (Alltså inte någon skillnad i hur genomsläppligt det är utanför rep. innanför isoleringen. Men igen resonerat från min användning och konstruktionen i övrigt är det bedömt som ok här. Placering innanför råsponten pga. blir vettigare montering, därmed funktionsmässigt bättre totalt sett, och i praktiken finns mer otätheter samt kontakt med luftspalten utåt. Råsponten i sig bidrar också till att insidan totalt sett blir 'tätare' än utsidan)
Pärlspontpanel (som ska målas med linoljefärg)
Det är tänkt att det ska vara möjligt att byta panel en dag om det behövs. Om man då tar ner den lite planerat och allt eftersom spikar fast annat som håller skivorna kvar och vid montering lägger ny vindpapp, denna gång utanpå stommen.
Haha this what I am using as wind isolation: https://www.byggmax.se/board-2-4-mm-p10071S sturnus skrev:
Still a ”yes”? 😬😄