Hej,

Vi har installerat en split LLVP där man har varit tvungen att gå via kattvind från innerdelarna till utedelen. Kopparrören är isolerade och kondensrören (AC-drift) från respektive innerdel har bra fall ut.

Det jag blir lite bekymrad över är om det finns risk för kondensutfällning på kopparrören på kattvinden? Eller om jag behöver komplettera med mer isolering??

Mvh Ksingo

A
risken är att isoleringen krymper och blottar kopparröret då får du kondensutfällning på det grova röret vid kyldrift
eller att kondenslangen delar sig i en skarv då blir det jätteblött vid kyldrift.

Jag har sett båda scenariona

electroluxaren skrev:
risken är att isoleringen krymper och blottar kopparröret då får du kondensutfällning på det grova röret vid kyldrift
eller att kondenslangen delar sig i en skarv då blir det jätteblött vid kyldrift.

Jag har sett båda scenariona
Isoleringen täcker ju hela röret, d v s det finns inga skarvar. Hur kan den då krympa? Förstår om man hade isolerat kopparröret egter montage, men här är ju kopparröret redan inklätt från början.

De enda skarvarna som finns på kondensslangarna är i innedelerna, så om det skulle dela sig där så skulle man nog upptäcka det ganska snart.

Tack för ditt svar.

Mvh Ksingo

A
skarvar finns det på minst ett ställe och det är i första hand mellan innedelens rörisolering och anslutningsrörens isolering.

denna förappliserade isolering krymper oavsett vad tillverkarna intygar och skarven kan då dela sig detta beror på att rören kommer färdigisolerade i slingor och inge raka (uttöjda).
Om man isolerade efter så kan det inte hända dels för att man använder bättre material och dels att de är inte är sträckta.
dränslangen måste man fästa upp så att den inte kan åka isär och helst limma skarven
Jag har som sagt varit med om alla dessa scenarior

electroluxaren skrev:
skarvar finns det på minst ett ställe och det är i första hand mellan innedelens rörisolering och anslutningsrörens isolering.

denna förappliserade isolering krymper oavsett vad tillverkarna intygar och skarven kan då dela sig detta beror på att rören kommer färdigisolerade i slingor och inge raka (uttöjda).
Om man isolerade efter så kan det inte hända dels för att man använder bättre material och dels att de är inte är sträckta.
dränslangen måste man fästa upp så att den inte kan åka isär och helst limma skarven
Jag har som sagt varit med om alla dessa scenarior
Okej då är jag med. Skarven mellan innerdelens rör och rördragningen passerar en klädkammare, så detta är inspekterbart. Misstänkte att du menade att isoleringen krymper i ändarna och som sagt den skarven är kan jag se om jag lyfter på kanallocket.

Dräneringsslangen är ihopsatt med flera varv eltejp, dock inte lim. Även detta är inspekterbart. Att värja sig mot skadedjur kan man nog aldrig helt lyckas med, men förstår att det är något man kan råka ut för. Tur att att den är fäst längs med takstolen.

Mvh Ksingo

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.