5 207 läst · 2 svar
5k läst
2 svar
Isolerad låda för pumphus badtunna
Hej!
Badtunnan är på plats och infälld i altanen. Plastinsats och isolerad runt och panel osv. Håller värmen bra med locket på även kalla sommarnätter.
Hur som, jag ska bygga en låda för sandfilter och kamin. Kommer bygga den i anslutning till tunnan så alla slangar kommer vara "inomhus".
Det jag är mest orolig för är utloppet som sitter i botten. En 38mm flex slang med rörisolering runt. Det kommer bli svårt att få helt tätt mot marken mellan låda/slang/mark.
Har en tanke om att ha en värmeslang/frostvakt genom bottenventilen vintertid för att förhindra sönderfrysning. För fryser den slangen/kopplingen sönder blir det jobbigt att byta
Ett frostvaktelement kommer hålla "huset" på 10 grader och förhoppningsvis läcker det inte allt för mycket mot marken/spalten under.
Värmen till tunnan har jag inte löst ännu då dom flesta elvärmare med termostat går från 2kw vilket är rejält överdrivet för mina 1500 liter
Några tips på andra som vintersäkrat badtunnan?
Badtunnan är på plats och infälld i altanen. Plastinsats och isolerad runt och panel osv. Håller värmen bra med locket på även kalla sommarnätter.
Hur som, jag ska bygga en låda för sandfilter och kamin. Kommer bygga den i anslutning till tunnan så alla slangar kommer vara "inomhus".
Det jag är mest orolig för är utloppet som sitter i botten. En 38mm flex slang med rörisolering runt. Det kommer bli svårt att få helt tätt mot marken mellan låda/slang/mark.
Har en tanke om att ha en värmeslang/frostvakt genom bottenventilen vintertid för att förhindra sönderfrysning. För fryser den slangen/kopplingen sönder blir det jobbigt att byta
Ett frostvaktelement kommer hålla "huset" på 10 grader och förhoppningsvis läcker det inte allt för mycket mot marken/spalten under.
Värmen till tunnan har jag inte löst ännu då dom flesta elvärmare med termostat går från 2kw vilket är rejält överdrivet för mina 1500 liter
Några tips på andra som vintersäkrat badtunnan?
Tycker din idé är intressant.
Jag har beställt två olika badtunnor. En rent vedeldad och en med ren eldrift. Den med vedelning kommer användas i stuga med sjövatten och tömmas helt. Däremot var jag länge inne på en kombitunna med både och.
I de fall en filterpump står och går är det ju inga problem men när den inte går då är det värre för just bottenventilen. En lösning är om den går att proppa uppifrån och sen tömmer man röret via kaminen (om du har en sådan t-koppling där). Då slipper man frysrisk även för kaminen. När man sen skall bada öppnar man upp varpå kaminen fyller sig. Glömmer man smälter kaminen förstås...
Men det här med värmaren är jag frågande till. 2 kw till 1500 liter är väl rätt normalt (och i underkant om man på något sätt skall värma upp vattnet). Värmaren slår ju bara på när den behövs. Enda skillnaden med en mindre är ju att den slår till oftare.
Men huvudproblemet är väl att de flesta värmare vill ha tryck för att kunna jobba. Nämn gärna vilken lösning du hittar för jag har själv varit lite frågande till om det finns värmare som inte behöver tryck. Samtidigt är det riskfyllt för de rör som har stillastående vatten. Allt löser sig ju när man får lite drag på vattnet genom alla rör.
Jag funderar på en larmlösning som skickar mess så fort tempen i filterutrymmet understiger 5 grader. Tror det kan spara rätt mycket pengar i de fall en säkring går. Blir både dyrt och drygt när/om det sker.
Den ena badtunnan kommer inte ha någon bottenventil. Det blir inlopp/utlopp på sidan som direkt kommer angränsa till filterhuset (vägg i vägg).
Den vedeldade kommer ha ett rör inbyggt i tunnans isolering som garanterat kommer ha frysrisk (Kirami). Men den ska som sagt tömmas efter varje bad och kommer inte användas under vintern. Kommer bara köra den med simpelt kantfilter och inget mer avancerat.
Jag har beställt två olika badtunnor. En rent vedeldad och en med ren eldrift. Den med vedelning kommer användas i stuga med sjövatten och tömmas helt. Däremot var jag länge inne på en kombitunna med både och.
I de fall en filterpump står och går är det ju inga problem men när den inte går då är det värre för just bottenventilen. En lösning är om den går att proppa uppifrån och sen tömmer man röret via kaminen (om du har en sådan t-koppling där). Då slipper man frysrisk även för kaminen. När man sen skall bada öppnar man upp varpå kaminen fyller sig. Glömmer man smälter kaminen förstås...
Men det här med värmaren är jag frågande till. 2 kw till 1500 liter är väl rätt normalt (och i underkant om man på något sätt skall värma upp vattnet). Värmaren slår ju bara på när den behövs. Enda skillnaden med en mindre är ju att den slår till oftare.
Men huvudproblemet är väl att de flesta värmare vill ha tryck för att kunna jobba. Nämn gärna vilken lösning du hittar för jag har själv varit lite frågande till om det finns värmare som inte behöver tryck. Samtidigt är det riskfyllt för de rör som har stillastående vatten. Allt löser sig ju när man får lite drag på vattnet genom alla rör.
Jag funderar på en larmlösning som skickar mess så fort tempen i filterutrymmet understiger 5 grader. Tror det kan spara rätt mycket pengar i de fall en säkring går. Blir både dyrt och drygt när/om det sker.
Den ena badtunnan kommer inte ha någon bottenventil. Det blir inlopp/utlopp på sidan som direkt kommer angränsa till filterhuset (vägg i vägg).
Den vedeldade kommer ha ett rör inbyggt i tunnans isolering som garanterat kommer ha frysrisk (Kirami). Men den ska som sagt tömmas efter varje bad och kommer inte användas under vintern. Kommer bara köra den med simpelt kantfilter och inget mer avancerat.
Redigerat:
Till min vedeldade badtunna har jag grävt ner slangar som går till en isolerad låda med cirkulationspump, 2kw värmare lite ventiler och temperaturgivare. Så länge du cirkulerar vattnet kommer det inte att frysa förutsatt att du har värmaren igång på ex. 5 grader.
Jag har integrerat det hela i mitt z-wave-system och kan där starta och stoppa värmare/pump samt se temperaturer före och efter värmaren. På så sätt kan jag välja att värma tunnan med ved eller el. Det tar Dock många timmar att värma tunnan med enbart elvärmaren
Jag har integrerat det hela i mitt z-wave-system och kan där starta och stoppa värmare/pump samt se temperaturer före och efter värmaren. På så sätt kan jag välja att värma tunnan med ved eller el. Det tar Dock många timmar att värma tunnan med enbart elvärmaren
Liknande trådar
-
Isolerad låda för batteri utomhus
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolerad låda i husgrunden till vakuumpump för toalett
Isolering -
ljudisolerad låda för nas
Möbelsnickeri -
Isolerad låda för batterier
Byggmaterial & Byggteknik -
Värma oisolerad lada för julmiddag
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus