Vi skall bygga om badrummet på ovanvåningen sådant det i fortsättningen kommer vara huvudbadrummet till skillnad från idag då det knappt används.
Huset är gammalt och har spån som isolering i hela vindbjälklaget. Värmeläckage finns (syns tydligt på yttertaket på vintern) och vinden är helt frisk idag beträffande fuktighet.

I övriga huset finns ingen plast i väggarna.

Vad jag funderar på är om jag bör i samband med badrumsrenoveringen lägga plast just över själva badrummet och sedan fylla på med organisk isolering eller om jag skall bara låta det vara. Timerstyrd fläkt kommer att finnas i nya badrummet. Jag måste i vilket fall som helst flytta på dagens kutterspån för att kunna fälla in spottar i taket.

Jag antar att tex mineralull och plast är helt förkastligt.
 
Jag valde att göra badrummets tak så tätt som möjligt.

Spånet stoppade jag i säckar och bar ut eftersom jag ändå gjorde det på resten av vinden. I ditt fall skulle jag bara skicka över spånet till någon annan del av vinden där det redan ligger spån. Att lägga tillbaka spån över spottar etc känns ju sådär även om det kanske saknas bra logiska skäl för det.
 
Men vad skall jag lägga istället?
Att ha tex mineralull ovanför plasten känns lite olustigt då den ej kan ta hand om den fukt som finns på vinden och normalt sett binds till spånet.
Spottarna kommer ju ligga i koppar samt att jag kommer köra LED.
 
Ecofiber?
 
Du bör använda ekofiber då även det är organiskt och har samma eganskaper som spånet men en bättre brandklass och U-värde än spånet.
Ett tips om du vill få ut spånet är att hyra en maskin som suger ut det igenom en slang som tömmer det direkt i tex en släpvagn. Kostnaden för den är c:a 800kr för en helg.
 
Tack för tipsen!
Då man som jag förstår inte kan lägga ut ecofiber manuellt utan man behöver hyra en maskin så börjar man naturligtvis fundera på om man skulle ta hela vinden på en gång.
Då uppstår genast två frågor.
Måste man ta bort det gamla spånet eller kan man fylla upp med ecofiber?
Finns det en risk att jag får problem med vinden då jag kan räkna med mindre värmeläckage än vad jag har idag?
 
Ekofiber kan man kratta ut då det inte är så komprimerat som mineralullen (sten/glasull). Men självklar görs jobbet betydligt snabbare och enklare med en maskin och så slipper man släpa säckarna upp på vinden. Vi rekomenderar att tilläggsisolera hela ytan på samma gång då detta ger bäst besparing och komfort. Jag själv skulle tänka att om jag redan var på vinden och isolarade kan jag lika väl göra det ordentligt.

Fråga 1
Ja, ekofiber och spån kan med fördel läggas ihop. De är båda organiska material vilket i kort betyder att de absorberar fukten vilket i sin tur avdunstar med hjälp av värmen från huset.Något att tänka på är att 20 cm spån är det samma som c:a 7cm ekofiber. man kan då suga ut spånet för att vinna plats. Men om spånet är rent och ser bra ut finns det ingen direkt anledning att ta ut det.

Fråga 2
När man tilläggsisolerar en vind förändrar man klimatet med flit på vinden. Den värmen som tidigare gått igenom bjälklaget och torkat ur vinden stannar nu kvar där vi vill ha den. Detta gör att vinden blir kallare och fuktigare.
Det finns då olika vägar att gå hur man kan lösa detta. En sak man måste se över är hur luftningarna ser ut, här kan man med lätthet använda sig av ordet lagom. Eftersom vi har ett så varierat klimat i Sverige som går från fuktigt till torr 4ggr per år så är det svårt att ge ett exakt svar fast men skulle vilja.
Det som ligger i ropet nu är att sätta upp en maskin det man ska tänka på är att man då löser situationen men inte problemet (om ni förstår vad jag menar). Det bästa rådet jag kan ge efter en tilläggsisolering är att gå upp och se efter minst 4ggr per år. Efter ett tag kommer ni se hur ert hus beter sig efter tilläggsisoleringen.
 
Thomas Lundquist
Det går alldeles utmärkt att "fluffa" ekofibern med en kratta t.e.x.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.