Hej!

Jag ska ge mig på att isolera väggarna i ett mindre rum i ett gammalt sommarhus.

Väggarna är som följer:

Putsad fasad -> Tegel

Det jag har tänkt göra är att regla, isolera, ångspärra sen upp med gipsskivor.

Alltså kommer väggen då bli

Puts -> Tegel -> Isolering -> Ångspärr -> Gipsskiva

Några frågor:

Kommer det behövas en luftspalt mellan teglet och isoleringen? (mineralull) Eller kan jag lägga det direkt mot teglet?

Hur tjock isolering tror ni behövs?

Behöver jag verkligen ett installationsskikt?

Om jag inte kör ett installationsskikt, kan jag köra exempelvis dubbla gipsskivor eller spånskiva + gipsskiva? Fick höra att man då skulle lägga ångspärren mellan spånskivan och gipsskivan, men tyckte det lät underligt?

Annan info:
Väggarna är inte mer än 2,5-3m långa och ca 2m höga (har inte exakta mått just nu)

Huset används sällan vintertid, men har element igång på väldigt låg värme och temperaturen brukar hålla sig runt 10C under kalla månader.

niklaskrig niklaskrig skrev:
Hej!

Jag ska ge mig på att isolera väggarna i ett mindre rum i ett gammalt sommarhus.

Väggarna är som följer:

Putsad fasad -> Tegel

Det jag har tänkt göra är att regla, isolera, ångspärra sen upp med gipsskivor.

Alltså kommer väggen då bli

Puts -> Tegel -> Isolering -> Ångspärr -> Gipsskiva

Några frågor:

Kommer det behövas en luftspalt mellan teglet och isoleringen? (mineralull) Eller kan jag lägga det direkt mot teglet?

Hur tjock isolering tror ni behövs?

Behöver jag verkligen ett installationsskikt?

Om jag inte kör ett installationsskikt, kan jag köra exempelvis dubbla gipsskivor eller spånskiva + gipsskiva? Fick höra att man då skulle lägga ångspärren mellan spånskivan och gipsskivan, men tyckte det lät underligt?

Annan info:
Väggarna är inte mer än 2,5-3m långa och ca 2m höga (har inte exakta mått just nu)

Huset används sällan vintertid, men har element igång på väldigt låg värme och temperaturen brukar hålla sig runt 10C under kalla månader.
Installationsskikt används ju dels för att få 45mm extra isolering, men också för att undvika att punktera ångspärren som skall vara helt tät.
Att sätta den mellan gips och OSB (eller dubbelgips - varför du nu vill ha det?) blir ju klurigt/ hur ska du undvika att skruva igenom den då ?

Har ni ångspärr i resten av huset och kan tejpa mot den (tex mot tak osv) ?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Installationsskikt används ju dels för att få 45mm extra isolering, men också för att undvika att punktera ångspärren som skall vara helt tät.
Att sätta den mellan gips och OSB (eller dubbelgips - varför du nu vill ha det?) blir ju klurigt/ hur ska du undvika att skruva igenom den då ?

Har ni ångspärr i resten av huset och kan tejpa mot den (tex mot tak osv) ?
Hej! Tack för ditt svar!

Huset är i dagsläget helt oisolerat och består enbart av puts på utsidan sen tegel. Taket är någon slags pappskiva direkt mot träplank. Uppe på vinden, över dessa plank, ligger vad jag tror är någon slags betongtäckmatta eller dylikt som innehåller mineralull.

Jag tänkte nog att det kanske var lite overkill med ett Installationsskikt, men som du säger så är det ju bra att inte punktera ångspärren. Hade nog en tanke om att dubbla gipsskivor eller dylikt skulle lösa det problemet men jag får nog tänka om.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.