Har ett uterum med krypgrund som jag nu tänkt isolera. Bor i en gammal sommarstuga som inte är så välisolerad. Golvet i resterande rum tycks ha 15cm isolering. Bjälkarna i uterymmets golv är 15 djupa. Mellan bjälk och grund är det cirka 25-40 centimeter, och det lämnar ju inte mycket utrymme för isolering. 31.5cm mellan varje bjälke. Över halva rummets "väggar" är täckta av stora fönster så jag kan tänka mig att det lätt blir lite kallt på vintern. Bor i Norrland.

Hur hade ni gjort för att isolera så bra som möjligt? Vilka material hade ni använt?

Förövrigt är det ingen plast på grunden men det tycks inte vara någon röta eller mögel under huset så vitt jag kan se, trots det lilla utrymmet.

• Uterum med synliga bjälkar och grusad grund, delvis isärplockat golv; stora fönster längs en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, isolerade motsvarande kall-veranda med PIR isolering. 150mm i golvet räcker bra. vill du ha mera går det bra att först lägga ett helt lager t.ex 50mm under golbjälkarna. Det ser ut att vara välventilerat under.

Glöm inte fuktspärrande board (exempelvis asfaboard) nedåt!

H HenriksKeip skrev:
Hej, isolerade motsvarande kall-veranda med PIR isolering. 150mm i golvet räcker bra. vill du ha mera går det bra att först lägga ett helt lager t.ex 50mm under golbjälkarna. Det ser ut att vara välventilerat under.
Tack för tipset! Här i obygden verkar det inte finnas en butik som säljer PIR-isolering. Är det viktigt att använda den när utrymmet är 15 cm eller finns det några bra alternativ?

H Herr Okunnig skrev:
Tack för tipset! Här i obygden verkar det inte finnas en butik som säljer PIR-isolering. Är det viktigt att använda den när utrymmet är 15 cm eller finns det några bra alternativ?
Tanken är att om det är begränsat med utrymme får man nästan dubbelt så bra isoleringsförmåga med PIR isolering än med mineralull.

Priser på isoleringen:
- PIR: 1600kr för 1200*2400
- Glasull: 334 för samma tjocklek.

Dubbla priset på glasullen för att få till bättre isolering än med PIR och det kostar fortfarande mindre än hälften. Så om du kan bygga på under med glasfiber så blir det billigare.

Notera också att värmeläckaget nedåt är litet i jämförelse med uppåt (om du bara har vindtätt under).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.