Hej
Jag bor i ett äldre hus i norra Sverige. Jag köpte det av min pappas dödsbo och han har renoverat hela huset invändigt för ca 20 år sedan.
Min fråga/fundering är: Går det att isolera trappan upp till övervåningen underifrån?
Dvs kan man med vettig arbetsinsats sätta isolering under trappan för att på så sätt minska mängden värme som slinker ner via den något otäta trappan?
Bilderna fotade från källatrappen, dvs under sagda trappa.
Jag bor i ett äldre hus i norra Sverige. Jag köpte det av min pappas dödsbo och han har renoverat hela huset invändigt för ca 20 år sedan.
Min fråga/fundering är: Går det att isolera trappan upp till övervåningen underifrån?
Dvs kan man med vettig arbetsinsats sätta isolering under trappan för att på så sätt minska mängden värme som slinker ner via den något otäta trappan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Visst går det, fast det blir lite meckigt. Enklast är väl att skära till frigolit och fästa bitarna med dubbelhäftande byggtejp (finns riktigt starka grejer på Biltema t ex). Sen sätter du en stor masonitskiva över alltihopa.
På ovansidan av trappstegen blir det ju frestande att limma mattbitar, men de brukar samla smuts och dessutom förorsaka nästa husägare mycken smärta när de ska ta bort dem, så det brukar inte vara någon bra idé.
På ovansidan av trappstegen blir det ju frestande att limma mattbitar, men de brukar samla smuts och dessutom förorsaka nästa husägare mycken smärta när de ska ta bort dem, så det brukar inte vara någon bra idé.
Produkter som diskuteras: "byggtejp"
Byggtejp
Byggtejp är ett mångsidigt verktyg som varje hantverkare bör ha till hands. Den är stark, hållbar och lätt att använda och klarar de tuffa kraven på byggplatser. Byggtejp används ofta för att säkra och täta olika material, för att
Läs mer
På ovansidan har sagda far limmat laminatgolv. Detta golv har börjat släppa på vissa trappsteg, känns det som i alla fall.ricebridge skrev:
Han har också varit "duktig" och skjutit fast trappkantlister i metall (som för övrigt är lös på vissa ställen)
Det vita har han alltså målat (fattar inte varför han inte målade trappan istället), orginalet var en 60-70-tals grön.
Logga in
Skapa konto
Jag har faktiskt resonerat om att fästa frigolit, men de manliga i släkten har dömt ut min tanke 😉😆ricebridge skrev:
Hur tjock frigolit är lämpligt?
Skulle det funka att skjuta fast typ liggunderlag med häftpistol?
Kanske kan/borde sätta dubbehäftande tejp också?
Kanske kan/borde sätta dubbehäftande tejp också?
Slinker det ner mycket värme? Är det stor tempskillnad ?E EllinorLag skrev:Hej
[bild][bild][bild] [bild][bild]
Tänker mig att det blir mycket jobb att isolera trappan underifrån. I alla fall om man vill ha det hyfsat snyggt.
Kanske istället sätta en isolerad dörr längst ned i trappan? Samt ev komplettera med ett litet element?
/Krille
Kanske istället sätta en isolerad dörr längst ned i trappan? Samt ev komplettera med ett litet element?
/Krille
Medlem
· Blekinge
· 10 471 inlägg
Det finns två olika saker: Drag av kall luft från källare upp genom springor i trappan. Då ska man täta. det räcker i princip med tejp eller byggfolie.
Trappstegen blir kylda underifrån även utan drag. Då behövs något isolerande material. Lämpligast är väl frigolit 25 eller 50 mm men det är ett stort pyssel. Liggunderlag funkar också, är enklare att skära till men mindre effektiv. Istället för att skjuta fast skulle jag sätta dubbelhäftande tejp. Har du mycket tid och ork sätt dubbelt lager.
Trappstegen blir kylda underifrån även utan drag. Då behövs något isolerande material. Lämpligast är väl frigolit 25 eller 50 mm men det är ett stort pyssel. Liggunderlag funkar också, är enklare att skära till men mindre effektiv. Istället för att skjuta fast skulle jag sätta dubbelhäftande tejp. Har du mycket tid och ork sätt dubbelt lager.
Det finns en dörr nere, ca 5 cm tjock, tror den är isolerad (den har funnits där så länge jag kan minnas) och element inne i källaren samt nere utanför själva källaren.K Krille4 skrev:
Jag vet inte om jag är superbrydd om det blir snyggt, om någon tycker det blir fult kan de ju göra om det åt mig 😉😂 Däremot vill jag gärna att det ska bli funktionellt.
Första bilden inifrån "källarutrymmet" övriga precis utanför.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto