I fas med att förbätttra plastningen i vår krypgrund och funderar lite på vårt rör vi har till braskaminen där. Det är helt oisolerat, finns inte risken då att det bildas kondens som min avfuktare får bränna el på att bli av med?
Bör det isoleras och i såfall, vilket sätt är att rekommendera?
(halv sne bild)
Bör det isoleras och i såfall, vilket sätt är att rekommendera?
(halv sne bild)
Jonatan79 skrev:
Vinter ca 10+, sommar ca 15-20+.(Mätt i mitten av grunden). Avfuktaren har nog stått där sen huset byggdes, rekommendation av Älvsbyhus? Iaf plastningen. När vi flyttade in så höll grunden dock 45% luftfuktighet så jag ställde ner den till 60%. Stänger jag av avfuktaren så går den relativa fuktigheten upp till 75-80%. Men plasten är dåligt utlagd och det drar in mycket markfukt, men det är något jag håller på att förbättra.
Därav frågan om jag även ska göra något åt röret?
Avfuktaren behöver inte jobba mer för att det blir kondens på röret, i själva verket fungerar röret som en kondens-luftavfuktare i sig. Problemet med kondensvattnet är var det tar vägen, rinner/droppar det på något som tar skada av att bli blött, eller droppar det så mycket att det blir pölar på plasten så kan det givetvis bli ett problem.
Har du sett att det blir kondens på röret, och blir det i så fall mycket? Det bör i så fall vara som mest märkbart när det är riktigt kallt ute som det kan inträffa (och du dessutom eldar så att det går ett luftflöde i röret)
Har du sett att det blir kondens på röret, och blir det i så fall mycket? Det bör i så fall vara som mest märkbart när det är riktigt kallt ute som det kan inträffa (och du dessutom eldar så att det går ett luftflöde i röret)
Nu är jag inte nere i krypgrunden varje dag och har bara bott här 6 månader. Så egentligen har vi bara haft en riktigt kall vecka i december, annars har det varit plusgrader och då var jag inte nere och kollade tyvärr. Men jag har inte sett några pölar iaf. Röret ligger liksom som en böj neråt så då borde det blir en pöl om det är mycket kondens.H hakfre skrev:Avfuktaren behöver inte jobba mer för att det blir kondens på röret, i själva verket fungerar röret som en kondens-luftavfuktare i sig. Problemet med kondensvattnet är var det tar vägen, rinner/droppar det på något som tar skada av att bli blött, eller droppar det så mycket att det blir pölar på plasten så kan det givetvis bli ett problem.