221 läst · 3 svar
221 läst
3 svar
Isolera sågspånsvind
huset jag nyss köpt är från 1965- Jag blev förvånad när det var sågspån på vinden. Vid visningen tittade jag inte upp ordentligt, slarvigt men så blev det. Men jag tänker att det inte är lika effektiv isolering som dagens isolering. Dessutom brandfarligt kanske ?
Jag gissar att man behöver suga ut spånet och ersätta med dagens isolering, men vilken ?
Jag har inte kollat vad isolering kostar. Ytan är 90 kvm , och hur tjockt bör det vara.
Nåt annat man bör tänka på ?
Jag gissar att man behöver suga ut spånet och ersätta med dagens isolering, men vilken ?
Jag har inte kollat vad isolering kostar. Ytan är 90 kvm , och hur tjockt bör det vara.
Nåt annat man bör tänka på ?
Man BEHÖVER inte göra något alls.
Att tilläggsisolera vinden är ett ganska snabbt och enkelt jobb som kan göras när som helst. Det är i och för sig en bra grej, men det behöver inte vara varken den bästa eller första man bör göra. Spånet har legat i 60år och kan ligga ett år till.
Föreslår att ni bor in det nya huset ett år innan ni gör något med detta.
Det dyker säkert upp saker som man kan vilja fixa. Som kan kosta pengar. Så att ha lite is i magen och fokusera på det som syns och det som BEHÖVS är smart. Konstiga lösningar har ofta förklaringar man först inte begriper.
Att tilläggsisolera vinden är ett ganska snabbt och enkelt jobb som kan göras när som helst. Det är i och för sig en bra grej, men det behöver inte vara varken den bästa eller första man bör göra. Spånet har legat i 60år och kan ligga ett år till.
Det dyker säkert upp saker som man kan vilja fixa. Som kan kosta pengar. Så att ha lite is i magen och fokusera på det som syns och det som BEHÖVS är smart. Konstiga lösningar har ofta förklaringar man först inte begriper.
Tänkte inte börja med det nu men på sikt. Borde det inte gå att gå energibidrag för effektivare isolering ?O skrev:Man BEHÖVER inte göra något alls.
Jo det finns annat just nu, Bergvärme, källarfukt och gammalt elsystem.
Det ser ut som en bra prioriteringsordning. Värme hjälper mot fukt.L LennartSeas skrev:
Ett elsystem BEHÖVER inte vara så dåligt att det behöver bytas ut eller renoveras. Samt att det kan göras etappvis. Men alla förbättringar är ju som sagt bra. Jordfelsbrytare.