Tjäääna tjäääna, har 1-plans villa byggt 1978-79 av lösvirke (tror jag).

I alla fall, platta på mark och innergolv reglat på plattan. Jag tror det är gjort med 45 x 100 reglar eller liknande som användes på 70-80 talet. Defenitivt inte högre än 120, efter alla år så har golvet under tvättmaskin blivit rätt mjukt.

Nya tvättmaskiner är ju inte lika tunga som dom gamla va så golvet måste idag vara rätt stabilt för att maskinen skall stå still, våran maskin vandrar iväg rätt bra under centrifugeringen. Jag har provat att sätt en 50mm tjock skiva under maskinen (se bild) men hjälpte bara lite grann.

Så min plan var att såga upp golvet under tvättmaskinen och gjuta en förhöjning från betongplattan upp till strax över golvnivå som då tvättmaskinen skulle stå på. Så jag har 2 frågor:

1. Hur mycket behöver jag isolera förhöjningen som då blir gjord i Cement / Betong, och vad isolerar jag med (frigolit)?

2. Har ni några andra förslag, såga upp golvet och förstärka reglarna eller? Jag skulle inte vilja ta upp större hål än vad tvättmaskinen är.

Tvättmaskin på en träskiva för att stabilisera det mjuka golvet i en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tackar på förhand, mvh
 
Är du säker på att det är problem med golvet och inte med att maskinen inte står i våg? Jag hade börjat med att väga av maskinen och se om det blir bättre.

Har du ändå planer på att göra om golvet eller är lösningen endast för maskinen?
Du kan ju prova att lägga en lite tjockare skiva under, eller i alla fall under fötterna.
Om du ändå landar i att du vill utföra jobbet som du pratar om så undrar jag varför du ska isolera över huvud taget. Men du kommer troligen ångra dig den dagen du gör om golvet och behöver bila bort klacken.
 
Det går inte att bara sätta en liten tvärslå från vägg till tvättbänk (?) som hindrar maskinen från att vandra iväg?
Gärna med lite skumgummi (tätningslist t.ex.) så den fångas mjukt av tvärslån.
 
nikasp
Låter ju väldigt konstigt att den ska vandra iväg. Står den i våg och har den fötter/tassar med grepp?
 
Jag glömde att skriva att maskinen är i våg och att jag satt speciella gummitassar under fötterna.
Man kan se hur golvet gungar upp och ner när maskinen centrifugar, därför jag satte en 50mm platta under, men det hjälpte bara litegrann.
Sätta en regel framför maskinen gör ju inte att den slutar hoppa på golvet och föra ett dj. .. la oväsen.
Varför jag skulle isolera var för att inte kylan från plattan vandrar upp i huset. Ingen risk att jag behöver bila upp, tvättmaskin går inte att flytta runt i tvättstugan eftersom avloppet är precis bredvid.
 
nikasp
Aha, minns jag rätt så hade en bekant krupit ner i krypgrunden och satt en stolpe/regel direkt under maskinen pga liknande bekymmer. Men minns att det främst var pga oväsen som spred sig i huset.
 
E Eric Hjelte skrev:
Jag glömde att skriva att maskinen är i våg och att jag satt speciella gummitassar under fötterna.
Man kan se hur golvet gungar upp och ner när maskinen centrifugar, därför jag satte en 50mm platta under, men det hjälpte bara litegrann.
Sätta en regel framför maskinen gör ju inte att den slutar hoppa på golvet och föra ett dj. .. la oväsen.
Varför jag skulle isolera var för att inte kylan från plattan vandrar upp i huset. Ingen risk att jag behöver bila upp, tvättmaskin går inte att flytta runt i tvättstugan eftersom avloppet är precis bredvid.
Jag tänkte mest ifall du gör om källaren helt och hållet en vacker dag.
Men är det ens isolerat i nuläget då? Annars vinner du ju ingenting på att isolera en knapp kvadrat.
 
Om maskinen står mot yttervägg så kan man ju lägga en hård epsskiva underst. 30-50 mm borde räcka för att slippa köldbrygga.
Det är ju väldigt liten area så den lilla energiförlusten är oväsentlig.
Är det mot vägg inne i huset så skulle jag skippa isolering. Marken är nog skapligt varm där ändå.
 
  • Gilla
Eric Hjelte
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Aha, minns jag rätt så hade en bekant krupit ner i krypgrunden och satt en stolpe/regel direkt under maskinen pga liknande bekymmer. Men minns att det främst var pga oväsen som spred sig i huset.
Tack för tipset men om du läst mitt första inlägg så står det att golvet är reglat mot plattan = ingen krypgrund.
 
C C.Lundin skrev:
Jag tänkte mest ifall du gör om källaren helt och hållet en vacker dag.
Men är det ens isolerat i nuläget då? Annars vinner du ju ingenting på att isolera en knapp kvadrat.
Källare? Golvet är ju reglat på plattan = ingen källare. Skrev ju det i första inlägget.
 
L largab skrev:
Om maskinen står mot yttervägg så kan man ju lägga en hård epsskiva underst. 30-50 mm borde räcka för att slippa köldbrygga.
Det är ju väldigt liten area så den lilla energiförlusten är oväsentlig.
Är det mot vägg inne i huset så skulle jag skippa isolering. Marken är nog skapligt varm där ändå.
Bra svar, bockar och tackar. Maskinen står mot yttervägg.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
E Eric Hjelte skrev:
Källare? Golvet är ju reglat på plattan = ingen källare. Skrev ju det i första inlägget.
En källare kräver oftast en platta på mark också, så jag missförstod dig nog.
Det ändrar dock ingenting, frågan är fortfarande om det är isolerat i nuläget. Om det inte är det nu så ser jag ingen mening med att göra det om du ändrar om heller.
 
Har en ny maskin och den vandrar inte iväg trots att den står på ett simpelt bagageluckeskydd från Biltema som ligger på ett trägolv. Visst, hela huset vibrerar, men maskinen vandrar inte.

Har du tagit bort transportskruvarna på maskinen?
 
C C.Lundin skrev:
En källare kräver oftast en platta på mark också, så jag missförstod dig nog.
Det ändrar dock ingenting, frågan är fortfarande om det är isolerat i nuläget. Om det inte är det nu så ser jag ingen mening med att göra det om du ändrar om heller.
Ingen fara, men jag har fattat det som att en källare har ett Cement golv eftersom väggarna är gjutna ihop med golvet. En platta på mark uppfattas för det mesta som ett hus utan källare. Vad jag känner till så finns det väl inga villor byggda på slutet av 70-talet där innergolvet är reglat direkt på Cement platta som INTE har Isolering. Golvet inne i huset skulle bli väldigt kallt utan en Isolering eller hur? För att svara på din fråga, självklart finns det Isolering annars skulle jag inte fråga om det.
 
A Andreas12345 skrev:
Har en ny maskin och den vandrar inte iväg trots att den står på ett simpelt bagageluckeskydd från Biltema som ligger på ett trägolv. Visst, hela huset vibrerar, men maskinen vandrar inte.

Har du tagit bort transportskruvarna på maskinen?
Våra trägolv kanske inte är uppbyggda på samma sätt? Att hela huset vibrerar är kanske ok för dig, men jag vill inte att hela huset vibrerar. Därför söker jag en lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.