Jag ska inreda en del av ett gammalt soldattorp (~1700-tal) till permanentboende. Första steget är att få bort drag och gärna bättra på värmen i trägolvet. Jag rivit upp en del nu och kan konstatera att det är uppbyggt med en blindbotten, tunn papp, kutterspån och sist antingen två skivor tunn frigolit (inre delarna) eller ett par centimeter glasfiber (längs väggarna), se bild. Totalt är det ca 10 cm utrymmer mellan blindbotten och innergolvet. Strax under blindbotten är det fin torr sand.

Kutterspånen är snustorra och enda eventuella indikationen på fukt är att de moderna spikarna i de yttre planken har ytrost. Troligtvis renoverades golvet av tidigare ägare omkring 1990 och deras lösning verkar vara ok rent fukttekniskt. Men som sagt dragigt och lite kallt.

Min fråga är nu hur jag bäst åtgärdar golvet för att minska draget och även bättra på värmen i golvet. Vad tror ni om följande alternativ?

1. Såga upp runt om och isolera samt vindskydda mot mur/vägg. https://byggnadsvard.se/isolering-och-snygga-friser-enkel-atgard-for-dragigt-skurgolv/ . Jag har hört att man ska se till att stenläggningen är vindskyddad med t.ex. lera; räcker det att åtgärda delen som är ovanför blindbotten?

2. Bryta upp hela golvet och byta isolering. Kan jag få markant bättre isolering är 8 cm kutterspån och 2cm cellplast, eller är utrymmet för litet för att det ska vara värt allt arbete?

• Upprivet trägolv i äldre hus med synlig isolering av kutterspån och frigolit längs en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis upprivet trägolv i gammalt hus med synlig isolering, tunt papper och kutterspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bertram skrev:
räcker det att åtgärda delen som är ovanför blindbotten?
Ja, det räcker.

B Bertram skrev:
Kan jag få markant bättre isolering är 8 cm kutterspån och 2cm cellplast, eller är utrymmet för litet för att det ska vara värt allt arbete?
Troligtvis får du märkbart bättre isolering om du byter kutterspånet mot en isolering med bättre Lambda-värde. Huruvida det blir markant skillnad är mer osäkert. Det förutsätter dock att golvet är absolut vind- och gnagartätt, annars spelar det ingen roll vilken isolering det är.

B Bertram skrev:
Jag har hört att man ska se till att stenläggningen är vindskyddad med t.ex. lera
Det fina med lera är att den tätar alla utrymmen, hur ojämna och eländiga de än må vara, samt att den stoppar gnagare till skillnad från vindpapp/väv och isolering. Brädor (trossbotten) brukar inte heller stoppa. De är för klena och brukar oftast ha glipor här och där, eller bli lite småmurkna och hållfasta och motspänstiga som ett digestivekex doppat i kaffe...

Appropå om det är värt att byta all isolering - om det är praktiskt fungerande så vore det kanske bra att börja med att täppa till runt kanterna, och känna vilken skillnad det gör med dragfria golv. Kanske räcker det och då är en del merarbete insparat. Annars bara att riva upp resten och fixa.
Om det drar på riktigt genom golvet så gör det stor (markant!) skillnad bara att få det dragfritt.

Tack för svaret. Jag har rotat lite mer i det och det saknas helt vindspärr längs muren. Bara sten med stora sprickor mellan och puts utanpå. Pappen på blindbotten är ganska trasig så jag tänker bryta upp och täta det hela trots allt.
Bra kommentarer om gnagarna, de vill jag helst hålla ute såklart

Det viktigaste är att få vindtätt. Kan det blåsa rakt in mellan isoleringen och golvplanken så spelar det ingen roll hur mycket du isolerar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.